| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Praca tymczasowa > Trendy w pracy tymczasowej w 2009 roku

Trendy w pracy tymczasowej w 2009 roku

Rynek pracy tymczasowej wciąż rośnie, choć nie tak dynamicznie, jak w latach 2004–2007, kiedy jego roczny wzrost oscylował w granicach 25–35 proc. Najbardziej istotne z punktu widzenia branży jest to, że usługi pracy tymczasowej stały się ważnym i trwałym elementem procesów zarządzania zasobami ludzkimi w ponad 10 tysiącach firm i miejscem pracy dla prawie pół miliona pracowników tymczasowych.

Tomasz Szpikowski

prezes zarządu Work Service SA

Recesja szansą na wyższe zyski

Moim zdaniem obecna sytuacja gospodarcza jest dla agencji pracy szansą na większe zyski. Z jednej strony, zarządy wielu firm zmuszone są zmniejszać koszty zatrudnienia, z drugiej, w warunkach zmiennego popytu, występują trudności w planowaniu zasobów ludzkich. Recesja sprzyja szukaniu nowych rozwiązań, podejmowaniu śmiałych decyzji i zmian. Stąd też przedsiębiorcy będą chętniej skłaniać się ku bardziej elastycznym rozwiązaniom, a takie możliwości daje współpraca z agencją. Agencja jest w stanie zaoferować korzystne rozwiązania z zakresu pracy tymczasowej, outsourcingu funkcji czy outplacementu – zainteresowanie tą usługą wśród klientów rośnie w ostatnim czasie. Także analiza trendów historycznych pokazuje, że spadek PKB oznacza wzrost dynamiki przychodów branży HR. Agencje mają więc szansę rosnąć w kryzysie.

Andrzej Kuś

prezes zarządu Leader Service

Prognozy dla pracy tymczasowej

Obecnie agencje pracy tymczasowej również przeżywają kryzys związany z sytuacją gospodarczą w Polsce, Europie i na świecie. Jest on bardzo widoczny w branżach: automotive, AGD oraz RTV. Ze względu na spadek popytu producenci ograniczają koszty przez zwalnianie pracowników. W pierwszej kolejności są to pracownicy Agencji Pracy Tymczasowej. Uważam jednak, że gdy okres recesji dobiegnie końca, te same firmy zatrudnią najpierw pracowników agencji, którzy zrekrutowani spośród byłych pracowników będą równie wartościowi pod względem doświadczenia i wydajności jak stały personel firmy.

W takiej sytuacji, przy zwiększającym się PKB, a tym samym przy wznowieniu produkcji, pracodawcy nie będą obawiać się problemów związanych ze zwolnieniami – w przypadku braku zamówień. Wówczas skorzystają właśnie z elastycznej formy współpracy, jaką proponują APT.

Spadek zapotrzebowania na produkty ze strony odbiorców nie będzie wymuszał na pracodawcy konieczności zwalniania pracowników. W takiej sytuacji wystarczające będzie ograniczenie zamówienia w agencji, a nie zwalnianie pracowników w dobie kryzysu, a następnie ponowne ich zatrudnienie, gdy popyt wzrośnie. APT proponują formy współpracy dopasowane do potrzeb kontrahentów.

Szacuje się, że recesja potrwa na pewno do końca 2009 roku, być może dłużej. Ten czas jest i będzie trudnym okresem również dla agencji pracy tymczasowej. Jednak po nim przyjdzie czas wytężonej pracy i wzrostu gospodarczego, na czym wszyscy skorzystają. Należy jednak zadać sobie pytanie, kto przetrwa ten okres.

Arkadiusz Kuchto

prezes zarządu InterCADR

Kto najchętniej korzysta z pracy tymczasowej w czasie kryzysu?

W dobie kryzysu i totalnego braku przewidywalności realizacji planów sprzedażowych oraz pozyskiwanych przez naszych klientów poziomów nowych zleceń usługa pracy tymczasowej jest „elastycznym buforem bezpieczeństwa” dającym realne możliwości szybkiego reagowania na zmienne warunki otoczenia biznesowego, np. poprzez bieżące dopasowywanie liczby pracowników tymczasowych do poziomu aktualnie posiadanych zamówień. Usługi pracy tymczasowej, w szczególności usługi typu „Try & Hire”, coraz bardziej korelują z doradztwem personalnym i outsourcingiem wąskich, specjalistycznych funkcji HR. Wprowadza to do współpracy wyraźną elastyczność oraz indywidualne podejście oparte na specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu agencji. W wyniku kryzysu wyraźnie zwiększa się liczba kandydatów dostępnych na rynku pracy, co zachęca naszych klientów również do współdzielenia z agencją niektórych zakresów (etapów) realizacji projektów, czyli np. do samodzielnej rekrutacji i selekcji kandydatów, zlecając agencji przejęcie funkcji pracodawcy, tzn. realizacji zatrudnienia i zadań zewnętrznego działu kadr i płac. Korzyści płynące ze współpracy z doświadczoną i profesjonalną agencją doceniają szczególnie firmy z rozbudowaną strukturą zatrudnienia oraz firmy wykorzystujące kryzys w celu zbudowania przewagi nad konkurencją przez inwestowanie w rozwój.

reklama

Autor:

ekspert Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ius Cogens

Pomoc prawna z zakresu prawa administracyjnego, cywilnego i gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »