| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Młodociani, niepełnosprawni > Jak rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, który całkowicie utracił zdolność do wykonywania pracy

Jak rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, który całkowicie utracił zdolność do wykonywania pracy

Pracownik niepełnosprawny zatrudniony na 1/10 etatu dostarczył nam orzeczenie lekarza o całkowitej niezdolności do pracy. W jaki sposób rozwiązać z nim umowę o pracę? Jaką przyczynę należy wpisać w świadectwie pracy w punkcie dotyczącym rozwiązania stosunku pracy? Czy pracownikowi przysługuje odprawa rentowa, jeśli nie jesteśmy jego zakładem macierzystym?

Zasada, że pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa, nie obejmuje przypadków, w których pracownik w związku z przejściem na rentę kończy jednocześnie kilka umów o pracę. Dotyczy to sytuacji, w jakiej znajdzie się Państwa pracownik zatrudniony w wymiarze 1/10 etatu, dla którego nie są Państwo zakładem macierzystym. W przypadku wydania przez ZUS decyzji o przyznaniu pracownikowi prawa do renty, należy uznać, że zaistnieje związek między rozwiązaniem umowy o pracę a przejściem na rentę. Wówczas, jeżeli umowa ulegnie rozwiązaniu z powodu orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy, a następnie pracownikowi na skutek tego orzeczenia zostanie przyznane prawo do renty, będą Państwo zobowiązani do wypłaty odprawy rentowej. Jeżeli jednak pracownik wcześniej rozwiąże umowę o pracę z zakładem macierzystym, to tylko ten zakład będzie zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej.

PRZYKŁAD

Pracownik jest jednocześnie zatrudniony u dwóch pracodawców. W jednej firmie pracuje na 1/2 etatu, a w drugiej na 1/10 etatu. Pracownik został uznany za niezdolnego do pracy i ZUS przyznał mu rentę. Z pracodawcą, u którego był zatrudniony na 1/2 etatu, rozwiązał umowę za wypowiedzeniem 30 czerwca br. Pracodawca ten wypłacił mu odprawę rentową. Natomiast u drugiego pracodawcy rozwiązał umowę 2 lipca br. za porozumieniem stron. W takiej sytuacji u pracodawcy, u którego był zatrudniony na 1/10 etatu, pracownik nie uzyska prawa do odprawy rentowej, ponieważ już wcześniej została mu ona wypłacona u innego pracodawcy.

Odprawa rentowa ma charakter jednorazowy i będzie przysługiwać pracownikowi w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia, chyba że przepisy wewnątrzzakładowe przewidują jej wyższą wysokość. Otrzymanie odprawy rentowej wyłącza w przyszłości prawo Państwa pracownika do odprawy emerytalnej.

Podstawa prawna:

  • art. 30 § 1 pkt 1–2, art. 36 § 1, art. 921, art. 97 Kodeksu pracy,
  • § 1 ust. 1 pkt 1a, pkt 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.),
  • art. 57 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).

Orzecznictwo uzupełniające:

  • Pracownik, który otrzymał odprawę rentową, nie może ponownie nabyć do niej prawa. Jest to jedyna negatywna przesłanka, której wystąpienie może pozbawić pracownika uprawnienia do omawianego świadczenia. (Uchwała Sądu Najwyższego z 25 stycznia 2002 r., III ZP 24/01, OSNP z 2002/9/202)
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »