| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Młodociani, niepełnosprawni > Jak rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, który całkowicie utracił zdolność do wykonywania pracy

Jak rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, który całkowicie utracił zdolność do wykonywania pracy

Pracownik niepełnosprawny zatrudniony na 1/10 etatu dostarczył nam orzeczenie lekarza o całkowitej niezdolności do pracy. W jaki sposób rozwiązać z nim umowę o pracę? Jaką przyczynę należy wpisać w świadectwie pracy w punkcie dotyczącym rozwiązania stosunku pracy? Czy pracownikowi przysługuje odprawa rentowa, jeśli nie jesteśmy jego zakładem macierzystym?

Jeśli któraś ze stron (pracownik lub pracodawca) nie wyrazi zgody na rozwiązanie stosunku pracy w trybie porozumienia stron, wówczas rozwiązanie tej umowy będzie mogło nastąpić jedynie przez złożenie wypowiedzenia umowy o pracę (art. 30 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy). W takim przypadku stosunek pracy rozwiąże się wraz z upływem okresu wypowiedzenia.

W okresie wypowiedzenia nie jest możliwe dopuszczenie do pracy pracownika przedstawiającego orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy. Należy również przyjąć, że takiemu pracownikowi nie można udzielić w tym czasie urlopu wypoczynkowego. Pracownik jest bowiem całkowicie niezdolny do pracy, a więc nie może korzystać z urlopu wypoczynkowego. Zatem jeżeli Państwa pracownik otrzyma wypowiedzenie umowy, to w jego okresie pracodawca będzie musiał zwolnić go od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

W świadectwie pracy należy wskazać właściwy tryb i podstawę prawną rozwiązania umowy o pracę, bez konieczności podawania przyczyny rozwiązania umowy z pracownikiem. Przyczynę rozwiązania umowy o pracę będą Państwo zobowiązani wskazać w przypadku złożenia wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 30 § 4 Kodeksu pracy). W omawianej sytuacji przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi będzie „całkowita utrata zdolności do wykonywania pracy”.

Otrzymanie przez pracownika orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy nie jest równoznaczne z przyznaniem pracownikowi prawa do renty. Na skutek takiego orzeczenia organ rentowy może wydać decyzję o przyznaniu prawa do renty, jeśli pracownik spełni wymagane warunki do jej uzyskania. Dopiero wówczas możemy mówić o obowiązku wypłaty pracownikowi odprawy rentowej. Pracownikowi, który spełnia warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, jeśli jego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna (art. 921 Kodeksu pracy). Odprawę rentową lub emerytalną można otrzymać tylko raz.

WAŻNE!

Pracownik może otrzymać odprawę rentową lub emerytalną tylko raz w życiu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Foryś Wojciechowski Spółka komandytowa

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »