| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Cudzoziemcy > Jak współpracować z cudzoziemcami?

Jak współpracować z cudzoziemcami?

W czasach, gdy zespoły międzynarodowe są powszechnym zjawiskiem w korporacjach, obcokrajowiec zatrudniony w Polsce nikogo nie dziwi. Polsko-zagraniczny personel można spotkać też w mniejszych firmach. W jaki sposób budować współpracę z cudzoziemcami mając na uwadze różnice kulturowe?

Chęć do współpracy czy jej brak?

Brak chęci do współpracy wiąże się też czasem z brakiem lojalności wśród Polaków i obawą, że ktoś inny wykorzysta coś, nad czym sami ciężko pracowaliśmy, podpisze się pod naszym sukcesem i zawłaszczy nasze zasługi. Zorientowanie na samodzielną pracę może więc być zaskoczeniem dla Duńczyków czy przedstawicieli innych narodowości, wolących działać wspólnie niż oddzielnie. Kolejnym źródłem nieporozumień potrafi być rozumienie pojęcia „praca”. Dla jednego narodu, np. amerykańskiego, oznacza ono wykonywanie wyłącznie obowiązków służbowych. Istnieje wyraźny podział na sprawy zawodowe i prywatne, na których Amerykanie skupiają się dopiero wówczas, gdy wybija godzina wyjścia z firmy. Polskiego szefa raczej nie obruszy fakt, że jego pracownica zadzwoniła podczas pracy do domu zapytać o samopoczucie swojego chorego dziecka. – My mamy skłonność do polichromiczności. Wykonujemy wiele czynności równocześnie, więc szybki i krótki telefon w sprawach innych niż służbowe nie robi na nikim tak wielkiego wrażenia. Chyba że naszym przełożonym jest Amerykanin. Wówczas możemy się spotkać z upomnieniem i dezaprobatą, bo dla niego to kradzież czasu opłaconego przez firmę – tłumaczy prof. Halina Grzymała-Moszczyńska.

Zobacz koniecznie: Wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Integracja w firmie i poza nią

Różnice mogą pojawić się także w rozumieniu integracji firmowej. Amerykanin będzie się świetnie bawić ze swoim zespołem, ale zawiązane na imprezie znajomości nie muszą być kontynuowane następnego dnia w pracy. – Polacy natomiast oczekują, że skoro zintegrowaliśmy się po pracy, to również w firmie to zaprocentuje, np. w razie problemów jeden pracownik będzie kryć drugiego. Amerykanie wyraźnie rozdzielają znajomości firmowe od prywatnych sympatii i emocji – wyjaśnia psycholog.

Z pracą wiążą się także polecenia służbowe. Co ciekawe, są one różnie interpretowane w zależności od narodowości, dlatego tak ważne jest odpowiednie formułowanie próśb. Wiąże się to z tzw. kulturami: niskiego i wysokiego kontekstu. Oznacza to, że w kulturze niskiego kontekstu trzeba bardzo precyzyjnie, dokładnie tłumaczyć zadanie, objaśniać szczegółowo, jakie są nasze oczekiwania. Aby zostać dobrze zrozumiałym, czasem trzeba inaczej sformułować zadanie np. dla Chińczyka, a inaczej dla Włocha. – Chińczykom warto dzielić zadanie na mikrozadania. Holendrzy natomiast często wysyłają przypomnienia, dopytują, upewniają się, analizują. Z ich punktu widzenia jest to właściwe i profesjonalne, ale już przez Polaków niewiedzących, że jest to kultura bardzo niskiego kontekstu, może być takie zachowanie odbierane jako niegrzeczne – podaje przykład prof. Grzymała-Moszczyńska.

Sporną kwestią często bywa pojęcie punktualności, które jest inaczej rozumiane przez Niemca, inaczej przez Polaka, a jeszcze inaczej przez Greka czy Hiszpana. Jak wyjaśnia psycholog międzykulturowy, Niemcy starają się wykonać zlecenie najszybciej, jak się tylko da, a więc najlepiej przed terminem. Polacy mają wielokrotnie niewielki poślizg w realizacji projektu, ale Hiszpan, Grek czy Włoch do zadania potrafi przystąpić dopiero w dniu, kiedy jest deadline.

Polecamy serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Wiedza i świadomość na temat różnic

Z badania, które prof. Halina Grzymała-Moszczyńska przeprowadziła w międzynarodowych zespołach biznesowych, wynika, że stereotypy dotyczące narodowości wciąż są bardzo silne i nie jest łatwo je przełamać. Bardzo ważne zadanie spoczywa więc na pracodawcach, zatrudniających obcokrajowców. – Podnoszenie kompetencji międzykulturowych w zespole nie jest często spotykanym zjawiskiem w biznesie – twierdzi psycholog UJ i radzi, by zamiast spontanicznych, okazjonalnych imprez zainwestować w warsztaty i szkolenia dla pracowników. Objęci powinni być nimi zarówno obcokrajowcy, wchodzący do polskiego zespołu, jak i sam zespół – on również powinien zostać przygotowany na przyjęcie cudzoziemca. Na końcu warto umożliwić dwóm stronom konfrontację – w ramach warsztatów rozwijać współpracę międzykulturową, pokazywać różnice, łamać stereotypy, dzielić się doświadczeniem, wyrażać swoje opinie na temat danej kultury i słuchać, co druga strona ma do powiedzenia.

– Znając skrypt kulturowy, można później uniknąć wielu nieporozumień. A to będzie mieć przełożenie na jakość i efektywność współpracy. Pomoże zbudować zgrany zespół – argumentuje prof. Halina Grzymała-Moszczyńska. Zorganizowanie wieczorku etnicznego, podczas którego pracownicy opowiadają o tradycjach i zwyczajach, gotują wspólnie potrawy to trochę za mało, by poznać dobrze daną kulturę i pracować razem z jej przedstawicielem.

Zdaniem ekspertów, podnoszenie kompetencji międzykulturowych w firmach jest tym bardziej ważne, że w programach studiów nie ma przedmiotów dotyczących odmienności kulturowej lub też zagadnienia takie są potraktowane dosyć powierzchownie. Menedżerowie, HR-owcy czy też szeregowi pracownicy często więc nie wiedzą, jak współpracować z ludźmi innych kultur. – Takie przygotowanie zespołu, menedżerów i zarządu wydaje się wręcz konieczne, jeśli planowana jest fuzja firm z zagranicznym kapitałem. Połączenie różnych mentalności i wzajemne zrozumienie potrzeb i oczekiwań potrafią być wówczas dużym wyzwaniem – mówi prof. Halina Grzymała-Moszczyńska.

Nie tylko fuzje powinny sprzyjać rozwijaniu wiedzy kulturowej. Do pracy w Polsce przyjeżdża coraz więcej obcokrajowców. Dla Hiszpanów czy Portugalczyków nasz rynek pracy stał się bardzo atrakcyjny. Przybywa również zagranicznych inwestycji. Jak grzyby po deszczu wyrastają centra usług biznesowych, będących mieszanką rozmaitych narodowości. Stale rośnie w nich zatrudnienie, pojawiają się nowe możliwości, rozwijają się międzynarodowe zespoły. – Biznes bardzo często ignoruje wagę kompetencji międzykulturowych. Wiele firm w ogóle nie zaprząta sobie tym głowy. Tymczasem warto obalać mit, że wystarczy znać język angielski, by komunikacja była sprawna. Nie wystarczy też ujednolicić procedury i sztucznie narzucić wszystkim jednakowe schematy zachowań. To wszystko za mało. Kluczem do sukcesu jest wiedza i świadomość na temat różnic kulturowych, bo dzięki temu rozwijamy umiejętność współpracy z kimś, kto jest inny niż my – ocenia psycholog międzykulturowy. 

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Więcej przeczytasz w czasopiśmie PERSONEL I ZARZĄDZANIE >>>

reklama

Aktualizacja: 24.06.2014

Autor:

Dziennikarka „Dziennika Polskiego”, specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi i rynku pracy, współpracuje z „Personelem i Zarządzaniem”

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Cudzoziemiec w polskiej firmie. /Fot. Fotolia
Cudzoziemiec w polskiej firmie. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zentel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »