REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki podmiotu powierzającego wykonywanie pracy związane z zatrudnieniem cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Tomasz Bernady
Zatrudnianie cudzoziemca. /Fot. Fotolia
Zatrudnianie cudzoziemca. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki podmiotu powierzającego wykonywanie pracy związane z zatrudnieniem cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenie w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca. Jakie to obowiązki?

Obowiązki podmiotu, który chce zatrudnić cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uregulowane zostały przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2013 roku poz. 674 ze zm., dalej: „ustawa”) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 roku w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz.U. nr 16, poz. 84, dalej: „rozporządzenie”).

Autopromocja

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21b ustawy podmiotem powierzającym wykonywanie pracy przez cudzoziemca jest jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej lub osoba fizyczna, która na podstawie umowy lub innego stosunku prawnego powierza wykonywanie pracy cudzoziemcowi (dalej: „podmiot powierzający”).

W przypadku gdy w świetle obowiązujących przepisów konieczne jest uzyskanie zezwolenia na zatrudnienie cudzoziemca na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiot powierzający jest przede wszystkim zobowiązany do wystąpienia z wnioskiem o wydanie takiego zezwolenia na pracę. Na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy organem wydającym takie zezwolenie jest wojewoda a wydawane jest ono jedynie na wniosek podmiotu powierzającego, przy czym podmiot ten jest wyłączną stroną postępowania (art. 88a ust. 1 i 2 ustawy oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia).

Zobacz również serwis: Cudzoziemcy

Ze złożeniem wniosku wiąże się obowiązek uiszczenia jednorazowej wpłaty w wysokości nie większej niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdego cudzoziemca, stanowiącej dochód budżetu państwa (art. 90a ust. 1 i 2 ustawy). Obecnie wysokość wpłat określona została w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2013 roku w sprawie wysokości wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz.U. z 2013 r. poz. 1644). Podmiot powierzający jest zobowiązany do dokonania wpłaty w wysokości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. 50 zł w przypadku gdy zamierza powierzyć wykonywanie pracy na okres nie przekraczający 3 miesięcy,
  2. 100 zł w przypadku gdy zamierza powierzyć cudzoziemcowi wykonywanie pracy na okres dłuższy niż 3 miesiące,
  3. 200 zł w przypadku gdy zamierza delegować cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu realizacji usługi eksportowej.

Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.


W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia podmiot powierzający wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia powinien przedstawić:

  1. dokument z właściwego rejestru potwierdzający status prawny i formę lub charakter działalności prowadzonej przez pracodawcę zagranicznego – w przypadku wniosku o wydanie zezwolenia typu C, D lub E,
  2. ważny dowód osobisty lub ważny dokument podróży, albo jeżeli takiego dokumentu nie posiada i nie może go uzyskać, inny ważny dokument potwierdzający tożsamość – w przypadku gdy podmiotem powierzającym jest osoba fizyczna,
  3. umowę spółki – w przypadku gdy podmiotem powierzającym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji lub spółka cywilna albo akty notarialne o zawiązaniu spółki – jeżeli podmiotem powierzającym jest spółka akcyjna w organizacji,
  4. kopię wszystkich wypełnionych stron z ważnego dokumentu podróży cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, a w przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość,
  5. dokumenty potwierdzające zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 88c ust. 8 ustawy (tj. okoliczności uzasadniających wydanie zezwolenia na pracę bez uwzględnienia warunków określonych szczegółowo w art. 88c ust. 1 – 5 i 7 ustawy),
  6. informację, o której mowa w art. 88c ust. 1 pkt 2 ustawy, wydaną nie wcześniej niż 180 dni przed złożeniem wniosku, jeżeli jest ona wymagana (tj. informację starosty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy),
  7. kopię zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty przez podmiot powierzający jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w roku podatkowym poprzedzającym złożenie wniosku – w przypadku wniosku o zezwolenie typu B,
  8. dokumenty potwierdzające stan zatrudnienia za okres roku poprzedzającego złożenie wniosku – w przypadku wniosku o zezwolenie typu B,
  9. dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 88c ust. 4 pkt 2 ustawy (tj. posiadanie środków, lub prowadzenie działań pozwalających na osiągnięcie w przyszłości dochodu nie niższego niż 12-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie oraz zatrudnienie na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej roku co najmniej dwóch pracowników, którzy nie podlegają obowiązkowi posiadania zezwolenia na pracę, w szczególności przez prowadzenie działalności przyczyniającej się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy) – w przypadku wniosku o zezwolenie typu B, jeżeli przesłanką wydania zezwolenia jest wykazanie tych okoliczności,
  10. informację o aktualnym stanie zatrudnienia w podmiocie powierzającym – w przypadku wniosku o zezwolenie typu B, jeżeli strona wnioskuje o wydanie zezwolenia na okres przekraczający 3 lata,
  11. umowę, na podstawie której usługa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest lub będzie świadczona – w przypadku wniosku o zezwolenie typu D,
  12. dokument sporządzony przez pracodawcę użytkownika, potwierdzający uzgodnienie w zakresie skierowania cudzoziemca przez agencję pracy tymczasowej – w przypadku gdy podmiotem powierzającym jest ta agencja,
  13. dokumenty potwierdzające powiązania, o których mowa w art. 88 pkt 3 ustawy (tj. powiązania w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  14. dowód jednorazowej wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca,
  15. dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych w odrębnych przepisach, które mogą mieć wpływ na wynik postępowania.

Polecamy również: Wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Podmiot powierzający, który ubiega się o wydanie zezwoleń równocześnie dla więcej niż jednego cudzoziemca, do składanych wniosków może dołączyć po jednym egzemplarzu dokumentów, o których mowa w pkt 1-3 i 6-13 powyżej (§ 6 ust. 2 rozporządzenia). Informacja starosty, o której mowa w ust. 1 pkt 6, może być dołączona w jednym egzemplarzu, jeżeli wszyscy cudzoziemcy, których dotyczą wnioski, będą wykonywać pracę, której ta informacja dotyczy.

Podmiot powierzający do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza kopie dokumentów, o których mowa powyżej (§ 6 ust. 5 rozporządzenia). Dokumenty sporządzone w języku obcym, z wyjątkiem dowodów osobistych lub dokumentów podróży, służące za dowód w postępowaniu o wydanie zezwolenia, składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego (§ 8 rozporządzenia).


Podmiot powierzający oprócz wskazanych powyżej dokumentów zobowiązany jest do potwierdzenia w drodze oświadczenia na piśmie wypełnienia wymagań, o których mowa w:

1) art. 88c ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. oświadczenia, że wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem nie będzie niższa od wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku,

2) art. 88c ust. 6 ustawy, tj. oświadczenia, że:

a) wykonywanie pracy przez cudzoziemca będzie odbywało się na warunkach zgodnych z art. 673 Kodeksu pracy (tj. pracownikowi skierowanemu do pracy przez pracodawcę mającego siedzibę w państwie nie będącym członkiem Unii Europejskie zapewnione zostaną minimalne warunki zatrudnienia),

b) wysokość wynagrodzenia, która będzie przysługiwała cudzoziemcowi za wykonywanie pracy, nie będzie niższa o więcej niż 30% od wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie,

3) art. 88j ust. 1 pkt 4-7 i 9 ustawy, tj. oświadczenia, że:

a) nie został uznany za winnego popełnienia czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 1 ustawy (powierzenia cudzoziemcowi nielegalnego wykonywania pracy), zaś w przypadku uznania za winnego popełnienia tego wykroczenia, że w ciągu dwóch lat od uznania za winnego nie został ponownie uznany za winnego podobnego wykroczenia,

b) nie był karany za popełnienie czynu z art. 218-221 Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową),

c) nie był karany za popełnienie w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę, czynu z art. 270-275 Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów), albo nie jest podmiotem zarządzanym lub kontrolowanym przez taką osobę,

d) nie był karany w innym państwie na podstawie przepisów Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, albo nie jest podmiotem zarządzanym lub kontrolowanym przez taką osobę,

e) nie wnioskuje o wydanie zezwolenia w stosunku do cudzoziemca, który:

nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych i innych warunków w przypadku zamiaru powierzenia wykonywania pracy w zawodzie regulowanym,
w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę został ukarany za czyn określony w art. 270-275 Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów).

Wojewoda może dodatkowo zażądać przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań, o których mowa w złożonym przez podmiot powierzający oświadczeniu (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Zadaj pytanie: Forum Kadry

www.ghmw.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30 kwietnia 2024 r.: W tym terminie złóż wniosek do ZUS, jeśli chcesz zachować ciągłość wypłaty świadczenia

ZUS przyjmuje wnioski o 800 plus na okres świadczeniowy 2024/2025. Dokumenty trzeba złożyć do 30 kwietnia, żeby zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego.

Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Nowy Kodeks Pracy jeszcze nie teraz - likwidacja Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy

Niespełna 50 lat temu uchwalono Kodeks Pracy. To niezwykle ważny akt prawny, który reguluje prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców. Kodeks był wielokrotnie nowelizowany, ponieważ realia życia społeczno-gospodarczego ciągle się zmieniają. Aktualny rynek pracy nie jest już tym samym rynkiem pracy co 10 czy 20 lat temu, a tym tym bardziej 50! Jednak na ten moment nie będzie rewolucyjnych zmian w KP, ponieważ rząd postanowił znieść funkcjonowanie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy. Szkoda, tym bardziej, że powołano nowe Komisje: Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego (KKPC), Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego (KKPK), Komisje, tj: Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego oraz Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa i Prokuratury.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

REKLAMA

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

REKLAMA

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA