| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Cudzoziemcy > Kiedy można zatrudnić obcokrajowców na stanowiskach samorządowych

Kiedy można zatrudnić obcokrajowców na stanowiskach samorządowych

Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?

RADA

Wymogu posiadania obywatelstwa polskiego od pracownika samorządowego nie stosujemy do osób, których praca nie jest bezpośrednio związana z koniecznością szczególnej lojalności w stosunku do państwa. Przyjęcie, że posiadanie polskiego obywatelstwa jest wymagane na każdym stanowisku urzędniczym, nie jest możliwe.

UZASADNIENIE

Jednym z wymagań nakładanych na pracowników samorządowych jest posiadanie obywatelstwa polskiego (art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych). W poprzednio obowiązujących przepisach dotyczących pracowników samorządowych nie było w tym zakresie jakichkolwiek wyjątków. Od 1 stycznia 2009 r. wprowadzono możliwość zatrudnienia w samorządzie w niektórych sytuacjach także osób, które nie posiadają obywatelstwa polskiego. Muszą jednak zostać w tym zakresie spełnione pewne warunki.

Przede wszystkim taka możliwość została ograniczona do osób, które są obywatelami UE lub obywatelami innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium RP (np. obywatele Norwegii, Szwajcarii). Nawiązanie stosunku pracy w samorządzie z taką osobą jest możliwe jedynie na podstawie umowy o pracę. Wyłączono zatem spod tej możliwości wybór i powołanie, czyli pozostałe 2 formy zatrudnienia w samorządzie.

WAŻNE!

Od 1 stycznia 2009 r. w samorządzie mogą być zatrudniani obcokrajowcy.

Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa (art. 11 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Ponadto taka osoba powinna wykazać się znajomością języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej, np. dyplomem ukończenia studiów na kierunku filologia polska, zaświadczeniem o zdanym egzaminie resortowym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pełny wykaz dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej.

Ograniczenia polegającego na zakazie bezpośredniego lub pośredniego udziału we władzy publicznej oraz dotyczącego prac związanych z ochroną generalnych interesów państwa nie można traktować zbyt szeroko. Na pewno nie można zatrudniać obcokrajowców na stanowiskach, na których praca wiąże się z dostępem do tajemnic państwowych, upoważnieniem do wydawania decyzji administracyjnych. Nie można jednak uznać za takie np. stanowisk administracyjnych, w kadrach, w księgowości.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

mgr. inż. Bogumił Leśniewski

Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »