| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Cudzoziemcy > Kiedy można zatrudnić obcokrajowców na stanowiskach samorządowych

Kiedy można zatrudnić obcokrajowców na stanowiskach samorządowych

Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?

Wyznaczenie stanowisk, na których mogą być zatrudnieni cudzoziemcy, to rola kierownika jednostki. To on podejmuje decyzję, o zatrudnienie na jakich stanowiskach mogą się ubiegać obcokrajowcy. Jednak to, że ustawa o pracownikach samorządowych nie przybliża tej problematyki, nie oznacza, że kierownik ma w tym zakresie pełną swobodę. Przede wszystkim trzeba pamiętać o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu obywateli innych państw członkowskich UE.

Obywatel państwa członkowskiego może składać wnioski o zatrudnienie lub oferty pracy oraz zawierać i kontynuować umowę o pracę w innym państwie członkowskim, przy czym nie może być w żaden sposób dyskryminowany. Zakazane są w szczególności takie praktyki, jak określenie wskaźnika liczbowego pracowników pochodzących z państwa przyjmującego, stosowanie ograniczeń dotyczących ogłoszeń w sprawie rekrutacji oraz ustalanie specjalnych procedur rekrutacji lub rejestrowania w odniesieniu do pracowników pochodzących z innego państwa członkowskiego UE.

Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską zawiera pewne ograniczenia swobody przepływu osób. Można je podzielić na dwie grupy:

  • względy porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego i zdrowia publicznego,
  • zatrudnienie w administracji publicznej.

Akty prawne UE nie dookreślają pojęcia „administracji publicznej” w kontekście ograniczenia swobody przepływu pracowników. Ze względu jednak na wyjątkowy charakter ograniczeń powinno ono być rozumiane wąsko, jako dostęp do pracy wymagającej udziału w sprawowaniu władzy państwowej wymagającej ochrony interesów tego państwa. Dotyczy zatem tej grupy stanowisk, które są związane z wymogiem zachowania szczególnej lojalności wobec danego państwa.

PRZYKŁAD

W regulaminie urzędu gminy wskazano, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego. Przy naborze na stanowisko kierownika działu organizacyjnego zgłosił się obywatel Litwy, który posiadał wymagane kwalifikacje, a także potwierdzoną znajomość języka polskiego. Odmówiono mu zatrudnienia ze względu na brak obywatelstwa polskiego, co wyraźnie wskazano w piśmie do tej osoby. W takim przypadku kandydat może zarzucić urzędowi gminy dyskryminację w dostępie do zatrudnienia. Przepisy wewnętrzne w urzędzie są bowiem sprzeczne z przepisami unijnymi w tym zakresie.

Podstawa prawna:

  • art. 6, art. 11 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458),
  • art. 39 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (DzU z 2004 r. nr 90, poz. 864/2),
  • załącznik nr 2 do rozporządzenia z 24 stycznia 2007 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (DzU nr 13, poz. 82 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Magda Judejko

Specjalista stosowania prawa w internecie i PM Project Manager

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »