| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Planowane zmiany w prawie pracy – katalog reform

Planowane zmiany w prawie pracy – katalog reform

W ostatnich miesiącach rząd i posłowie przygotowali szereg nowych propozycji zmian prawa pracy, które będą miały wpływ na kształt rynku pracy w Polsce. Część z planowanych aktów prawnych trafiła już do Sejmu, a niektóre pozostają jeszcze na etapie konsultacji międzyresortowych. Nie można wykluczyć, że część z tych zmian, które mają na celu poprawić zarobki Polaków, doprowadzi do zmniejszenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej i spowoduje ograniczenie zatrudnienia również w dobrze rozwijającej się dotychczas branży nowoczesnych usług biznesowych.

W opinii Ministerstwa konieczne są dalsze uzgodnienia co do treści projektu, który zmierzałby do wzmocnienia uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie kontroli przestrzegania przepisów dotyczących zatrudniania pracowników w ramach stosunku pracy, tj. kontroli przestrzegania art. 22 Kodeksu pracy. Propozycja ta zakłada przekazanie inspektorom pracy spraw obecnie rozpoznawanych przez sądy pracy. W takim wypadku pracodawca odwoływałby się od decyzji inspektora do sądu administracyjnego.

Pisemna umowa przed rozpoczęciem zatrudnienia

Ustawodawca planuje zmianę Kodeksu pracy poprzez zobowiązanie pracodawcy do potwierdzania pracownikowi podstawowych ustaleń związanych z rozpoczęciem zatrudnienia w formie pisemnej umowy o pracę, a w wypadku zawarcia umowy w innej formie - poprzez pisemną informację przed dopuszczeniem pracownika do pracy. W ocenie twórców projektu posiadanie pisemnej umowy o pracę albo pisemnego potwierdzenia podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę w formie innej niż pisemna przed dopuszczeniem do pracy ułatwi pracownikom dochodzenie przysługujących im świadczeń i uprawnień ze stosunku pracy, a także umożliwi korzystanie z ochrony gwarantowanej przez przepisy o ubezpieczeniach społecznych. Powyższa zmiana dotyczy również obowiązku zapoznania się pracownika z regulaminem pracy przed dopuszczeniem do pracy.

W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy Państwowa Inspekcja Pracy ma uzyskać bardziej efektywne narzędzie do zapewnienia skuteczności kontroli w zakresie legalnego zatrudniania pracowników – poprzez możliwość weryfikacji, czy wszystkie znajdujące się na terenie zakładu osoby są legalnie zatrudnione.

Nowe zasady zatrudniania pracowników tymczasowych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 1 marca przedstawiło główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Projekt przewiduje m. in., że agencja pracy tymczasowej może stracić licencję za popełnione błędy formalne w rozliczeniach dot. zatrudnienia pracowników tymczasowych. Strony dialogu społecznego nie doszły do kompromisu co do okresu dozwolonego zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy-użytkownika. Obecnie wynosi on maksymalnie 18 miesięcy w ciągu kolejnych trzech lat. Natomiast, pracodawcy chcieliby wydłużenia tego okresu do 24 miesięcy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl

Autorka: Weronika Papucewicz, aplikant adwokacki w kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Chajec, Don-Siemion & Żyto Kancelaria Prawna

Kancelaria Chajec, Don-Siemion & Żyto jest zespołem wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin prawa i biznesu, charakteryzujących się praktycznym, pro-biznesowym podejściem i umiejętnością sprawnego działania, współpracujących ze sobą w biurach w Warszawie, Krakowie i Łodzi.

Autor:

aplikant adwokacki w kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto

Zdjęcia

Planowane zmiany w prawie pracy – katalog reform/ Fot. Fotolia
Planowane zmiany w prawie pracy – katalog reform/ Fot. Fotolia

PIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Niebudek

Adwokat i doradca podatkowy. Wspólnik w Kancelarii Doradztwa Podatkowego LTC AQUILA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi. W latach 2010–2013 Dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Adwokackiej w Warszawie. Ukończył WPiA na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Specjalista w zakresie postępowań podatkowych, wielokrotnie reprezentował swoich klientów przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi. W zakresie bieżącego doradztwa podatkowego, prowadził procesy optymalizacji podatkowych m.in. przy projektach dotyczących skomplikowanych transakcji gospodarczych, w szczególności łączenia spółek kapitałowych, podziału przez wydzielenie oraz przekształcenia spółek kapitałowych. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych prowadzonych pod kątem identyfikacji ryzyka i możliwości optymalizacji. Jest doświadczonym wykładowcą, działalnością szkoleniową zajmuje się od 2011 r. Jego doświadczenie szkoleniowe obejmuje ponad 400 szkoleń (ponad 2500 godzin szkoleniowych) prawnych i podatkowych m.in. z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, procedury podatkowej, cen transferowych, oraz delegacji krajowych i zagranicznych. Współpracownik największych polskich firm szkoleniowych. Realizował szkolenia zarówno dla sektora prywatnego, jak i dla jednostek sektora publicznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK