| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Dla kogo praca zdalna?

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Praca zdalna

Praca zdalna zyskuje coraz większą popularność na świecie. W Polsce na razie pracuje w ten sposób ponad 3 proc. zatrudnionych, ale odsetek ten ciągle rośnie. Kojarzona do tej pory jedynie z freelancerami, staje się dla wielu szansą na powrót na rynek pracy po różnych losowych zdarzeniach. Zarówno z perspektywy pracownika, jak i organizacji ma wiele niezaprzeczalnych zalet, jednak, wbrew pozorom, nie jest pozbawiona wad.

Telepraca a praca nakładcza

Podczas gdy coraz więcej małych przedsiębiorstw stawia na pracę zdalną lub telepracę, giganci podchodzą do tematu sceptycznie. Często możliwość pracy zdalnej jest limitowana lub traktowana jako wyróżnienie i nagroda dla pracownika. Romans z freelancerami wiele firm rozpoczęło już dawno, stawiając się na pozycji odbiorcy produktu, obniżając koszty związane z etatowym pracownikiem, a także otwierając się szerzej na konkurencyjność dostawców. Stała współpraca z pracownikiem na odległość dopiero zyskuje na popularności. Różnica tkwi w formie rozliczenia, kontroli i wzajemnych zależności formalnych, zasady są podobne – wykonujemy powierzone zadania bez obecności w biurze. Pracujemy z domu, kawiarni, z dowolnego miejsca na świecie.

Polecamy Komplet: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry + Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń + INFORorganizer - abonament 12 miesięcy

W kręgu korzyści

Zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy praca zdalna jest tańszą formą zatrudnienia. Pomijając zarzuty, że praca zdalna to dla firm sposób na ominięcie umów o pracę i świadczeń, pracodawcy realnie oszczędzają na przestrzeni biurowej i rachunkach. Dodatkowo badania wskazują, że praca zdalna zwiększa efektywność. Skomplikowany i wieloetapowy eksperyment Blooma, Lianga, Robertsa i Yinga (Does working from home works? Evidence from Chinese Experiment, Cambridge 2013) przeprowadzony w call center biura podróży badał wydajność pracowników zdalnych i biurowych. Po analizie każdego z etapów okazało się, że pracownicy zdalni osiągają wyższą efektywność o 13 proc. Ponadto rzadziej biorą zwolnienia i robią krótsze przerwy, zaś jakość wykonywania zadań nie spada. Wynik ten powtórzono później w badaniach na zlecenie monster.com oraz innych eksperymentach badawczych.

Zadaj pytanie na FORUM

Pracownicy zyskują przede wszystkim czas. Zakładając, że do pracy dojeżdżamy godzinę, w ciągu roku tracimy ponad 200 godzin, więc brak dojazdów to zmniejszenie kosztów. Dodatkowo praca zdalna często wiąże się z elastycznym czasem, co pozwala na godzenie wielu obowiązków, daje poczucie większej samodzielności i kompetencji. Układ idealny? Nie do końca.

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 29.09.2014

Autor:

Psycholog sportowy, specjalista ds. rozwoju i badań w Testineo natalia.doraczynska@testineo.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia
Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia

Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »