| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Dla kogo praca zdalna?

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Praca zdalna

Praca zdalna zyskuje coraz większą popularność na świecie. W Polsce na razie pracuje w ten sposób ponad 3 proc. zatrudnionych, ale odsetek ten ciągle rośnie. Kojarzona do tej pory jedynie z freelancerami, staje się dla wielu szansą na powrót na rynek pracy po różnych losowych zdarzeniach. Zarówno z perspektywy pracownika, jak i organizacji ma wiele niezaprzeczalnych zalet, jednak, wbrew pozorom, nie jest pozbawiona wad.

Telepraca a praca nakładcza

Podczas gdy coraz więcej małych przedsiębiorstw stawia na pracę zdalną lub telepracę, giganci podchodzą do tematu sceptycznie. Często możliwość pracy zdalnej jest limitowana lub traktowana jako wyróżnienie i nagroda dla pracownika. Romans z freelancerami wiele firm rozpoczęło już dawno, stawiając się na pozycji odbiorcy produktu, obniżając koszty związane z etatowym pracownikiem, a także otwierając się szerzej na konkurencyjność dostawców. Stała współpraca z pracownikiem na odległość dopiero zyskuje na popularności. Różnica tkwi w formie rozliczenia, kontroli i wzajemnych zależności formalnych, zasady są podobne – wykonujemy powierzone zadania bez obecności w biurze. Pracujemy z domu, kawiarni, z dowolnego miejsca na świecie.

Polecamy Komplet: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry + Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń + INFORorganizer - abonament 12 miesięcy

W kręgu korzyści

Zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy praca zdalna jest tańszą formą zatrudnienia. Pomijając zarzuty, że praca zdalna to dla firm sposób na ominięcie umów o pracę i świadczeń, pracodawcy realnie oszczędzają na przestrzeni biurowej i rachunkach. Dodatkowo badania wskazują, że praca zdalna zwiększa efektywność. Skomplikowany i wieloetapowy eksperyment Blooma, Lianga, Robertsa i Yinga (Does working from home works? Evidence from Chinese Experiment, Cambridge 2013) przeprowadzony w call center biura podróży badał wydajność pracowników zdalnych i biurowych. Po analizie każdego z etapów okazało się, że pracownicy zdalni osiągają wyższą efektywność o 13 proc. Ponadto rzadziej biorą zwolnienia i robią krótsze przerwy, zaś jakość wykonywania zadań nie spada. Wynik ten powtórzono później w badaniach na zlecenie monster.com oraz innych eksperymentach badawczych.

Zadaj pytanie na FORUM

Pracownicy zyskują przede wszystkim czas. Zakładając, że do pracy dojeżdżamy godzinę, w ciągu roku tracimy ponad 200 godzin, więc brak dojazdów to zmniejszenie kosztów. Dodatkowo praca zdalna często wiąże się z elastycznym czasem, co pozwala na godzenie wielu obowiązków, daje poczucie większej samodzielności i kompetencji. Układ idealny? Nie do końca.

Aktualizacja: 29.09.2014

Autor:

Psycholog sportowy, specjalista ds. rozwoju i badań w Testineo natalia.doraczynska@testineo.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia
Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »