| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Dla kogo praca zdalna?

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Ciemna strona pracy zdalnej

Nie bez powodu wiele koncernów możliwość pracy zdalnej traktuje jako przywilej. Niezależnie od stosowanych metod monitoringu, kontrola nad pracownikiem zdalnym jest zawsze mniejsza. Od samego pracownika wymaga więcej motywacji wewnętrznej, lepszej organizacji czasu i większej odpowiedzialności. W biurze zawsze jest ktoś, kto pracuje obok, szef za ścianą, który w każdej chwili może skontrolować postępy. Nie ma za to telewizora, ulubionych książek czy naczyń w zlewie. Oczywiście w firmie są inne pochłaniacze czasu (kawa z kolegą, wydłużająca się przerwa lunchowa czy kolejka do ksero – to dopiero strata czasu!). Ale mimo to w atmosferze biura łatwiej o koncentrację i powrót do obowiązków.

Etat coraz mniej popularny

Ponadto, pracując zdalnie, automatycznie zwiększa się dystans pomiędzy pracownikiem a firmą. Zarówno z perspektywy poczucia przynależności, jak i kontaktów międzyludzkich. Badania prowadzone nad efektywnością pracy zdalnej przez Blooma, Lianga, Robertsa i Yinga pokazały niewielkie różnice w częstotliwości awansów pracowników biurowych i pracujących zdalnie, na niekorzyść tych drugich. Można to tłumaczyć na wiele sposobów, jednak niezaprzeczalnie izolacja pracy zdalnej to kolejny jej minus. Wykluczając zawody charakteryzujące się pracą samodzielną, najczęściej twórczą, brak stałej interakcji z innymi twarzą w twarz i osłabienie relacji obniża sprawność interpersonalną. W tych samych badaniach pracownicy jako jeden z powodów rezygnacji z pracy zdalnej podawali właśnie poczucie osamotnienia i osłabienie relacji ze współpracownikami.

Dla kogo praca zdalna?

O powodzeniu pracy zdalnej decyduje wiele czynników, również sytuacyjnych, jednak istnieją pewne stałe właściwości, które pomagają określić, czy dany pracownik będzie spełniał się jako pracownik zdalny. Przede wszystkim sam charakter pracy – bez bezpośredniego kontaktu z innymi – już stanowi wskazówkę. Dobry pracownik zdalny powinien cechować się wewnętrzną motywacją i samodyscypliną. Bez tych cech trudno będzie mu utrzymać zaangażowanie w pracę, dotrzymać terminów i zachować harmonię pomiędzy dniem i nocą. Kolejną niezbędną umiejętnością jest więc planowanie i organizacja czasu. Osoby mające trudności z planowaniem działań i obowiązków mogą utknąć w korowodzie zaległości lub chaosie niezorganizowanego dnia.

Biorąc pod uwagę ilość dystraktorów, przydatna jest również podzielność uwagi i łatwe przestawianie się z zadania na zadanie, ale, z drugiej strony, także umiejętność ustalania priorytetów i konsekwencja. Czy nie brzmi to jak pracownik idealny w ogóle? Być może, ale prawda jest taka, że w atmosferze biura łatwiej kontrolować własne słabości i pozostać efektywnym. Łatwiej również menedżerom zarządzać pracownikiem zgodnie z jego potrzebami. To, że ktoś wymaga regularnych monitoringów lub lepiej funkcjonuje w zespole, nie czyni z niego złego pracownika, tyle że w pracy zdalnej może mu być dużo trudniej. Wszystko zależy od ustalonych zasad.

reklama

Aktualizacja: 29.09.2014

Autor:

Psycholog sportowy, specjalista ds. rozwoju i badań w Testineo natalia.doraczynska@testineo.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia
Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »