| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zakaz konkurencji w stosunku pracy

Zakaz konkurencji w stosunku pracy

Zakaz konkurencji w stosunku pracy wynika z dbałości o dobro zakładu pracy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który z funkcjonowania zakładu pracy czerpie środki swojego utrzymania, powinno zależeć na pozycji zakładu pracy na rynku.

Kodeks pracy stanowi, iż jednym z obowiązków pracownika jest dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Zakaz konkurencji polega na zawarciu przez pracodawcę odrębnej umowy z pracownikiem, na mocy której pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie, na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. W przypadku naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji, ponosi on odpowiedzialność materialną wobec pracodawcy, za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa swojego działania lub zaniechania. Odszkodowanie z tytułu złamania nakazu konkurencji ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. W sytuacji, gdy pracownik umyślnie złamie zakaz konkurencji wyrządzając przy tym szkodę pracodawcy, jest zobowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.

Polecamy także: Świadectwo pracy

Zakaz konkurencji po zakończeniu stosunku pracy

Możliwa jest również sytuacja, w której pracodawca podpisuje z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, ze względu na dostęp pracownika do szczególnie ważnych dla pracodawcy i dobra jego zakładu pracy informacji. W umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, wskazuje się okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość należnego pracownikowi od pracodawcy odszkodowania, z tytułu objęcia zakazem konkurencji. Odszkodowanie to może być wypłacane pracownikowi w miesięcznych ratach. Na mocy przepisów kodeksu pracy, odszkodowanie należne pracownikowi, nie może być niższe od 25% wynagrodzenia, otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy, przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. Na mocy orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 27 lutego 2013 roku, o sygnaturze II PK 176/2012, opóźnienie w wypłaceniu odszkodowania, należnego pracownikowi z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, może być podstawą do zerwania tejże umowy. Umowa o zakazie konkurencji, zawarta po ustaniu stosunku pracy, przestaje obowiązywać przed okresem na jaki została zawarta, w razie ustania przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »