| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zakaz konkurencji w stosunku pracy

Zakaz konkurencji w stosunku pracy

Zakaz konkurencji w stosunku pracy wynika z dbałości o dobro zakładu pracy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który z funkcjonowania zakładu pracy czerpie środki swojego utrzymania, powinno zależeć na pozycji zakładu pracy na rynku.

Kodeks pracy stanowi, iż jednym z obowiązków pracownika jest dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowywanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Zakaz konkurencji polega na zawarciu przez pracodawcę odrębnej umowy z pracownikiem, na mocy której pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie, na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. W przypadku naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji, ponosi on odpowiedzialność materialną wobec pracodawcy, za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa swojego działania lub zaniechania. Odszkodowanie z tytułu złamania nakazu konkurencji ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. W sytuacji, gdy pracownik umyślnie złamie zakaz konkurencji wyrządzając przy tym szkodę pracodawcy, jest zobowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.

Polecamy także: Świadectwo pracy

Zakaz konkurencji po zakończeniu stosunku pracy

Możliwa jest również sytuacja, w której pracodawca podpisuje z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, ze względu na dostęp pracownika do szczególnie ważnych dla pracodawcy i dobra jego zakładu pracy informacji. W umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, wskazuje się okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość należnego pracownikowi od pracodawcy odszkodowania, z tytułu objęcia zakazem konkurencji. Odszkodowanie to może być wypłacane pracownikowi w miesięcznych ratach. Na mocy przepisów kodeksu pracy, odszkodowanie należne pracownikowi, nie może być niższe od 25% wynagrodzenia, otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy, przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. Na mocy orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 27 lutego 2013 roku, o sygnaturze II PK 176/2012, opóźnienie w wypłaceniu odszkodowania, należnego pracownikowi z tytułu zawartej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, może być podstawą do zerwania tejże umowy. Umowa o zakazie konkurencji, zawarta po ustaniu stosunku pracy, przestaje obowiązywać przed okresem na jaki została zawarta, w razie ustania przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Rybka

www.dekoria.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »