| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zbiorcze świadectwa pracy

Zbiorcze świadectwa pracy


Obowiązek wydania przez pracodawcę świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy uzależniony jest od rodzaju umów. Dotyczy tylko umów terminowych w postaci: umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy.

Żądanie wydania świadectwa przy każdej umowie

Co więcej, pracownik może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej wyżej wymienionej umowy o pracę. Może również żądać wydania świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. Na pracodawcy ciąży obowiązek wydania świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.

Składniki świadectwa pracy

W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:

  • okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych stanowisk,
  • trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
  • zajęcia wynagrodzenia za pracę w myśli przepisów o postępowaniu egzekucyjnym.

Świadectwo pracy powinno zawierać także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Co więcej, na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy umieścić wzmiankę o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Zobacz: 10 najczęstszych błędów popełnianych przy wypełnianiu świadectwa pracy

Sprostowanie

Pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Może uczynić to w ciągu 7 dni od otrzymania dokumentu. Gdyby wniosek nie został uwzględniony, zatrudniony ma prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. Powinien w tym celu dochować terminu. Na dokonanie tej czynności ma 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy.

Podsumowanie

Podsumowując, po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę pracodawca ma obowiązek niezwłocznego wydania świadectwa pracy. W przypadku nawiązania z dotychczasowym pracodawcą kolejnej umowy o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę, zatrudniający zobowiązany jest wydać świadectwo pracy tylko na żądanie pracownika. W związku z tym nawiązanie kolejnego stosunku pracy, które nie następuje bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy nie rodzi obowiązku wydania świadectwa pracy.

Zobacz również: Forum Kadry - Zatrudnianie i zwalnianie

Pracodawca dopiero wraz z upływem 24 miesięcy wydaje zbiorcze świadectwo pracy obejmujące okresy zatrudnienia terminowych umów o pracę trwających w tym czasie. W przypadku zawierania kolejnych umów terminowych z jednym pracownikiem, których łączny okres zatrudnienia wynosi co najmniej 24 miesiące, obowiązek wydania świadectwa pracy nie powstaje wraz z rozwiązaniem każdej z umów, lecz z upływem określonego w ustawie terminu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »