| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Ustanie stosunku pracy ze względu na wiek a zakaz dyskryminacji

Ustanie stosunku pracy ze względu na wiek a zakaz dyskryminacji

Odmienne traktowanie ze względu na wiek nie stanowi dyskryminacji, jeżeli w ramach prawa krajowego zostanie to obiektywnie i racjonalnie uzasadnione zgodnymi z prawem celami, w szczególności celami polityki zatrudnienia, rynku pracy i kształcenia zawodowego oraz gdy środki mające służyć realizacji tego celu są właściwe i konieczne.

Zauważył ponadto, że odejście na emeryturę prokuratorów nie skutkuje zatrudnieniem na ich miejscem nowych osób, ale likwidacją etatów, co w konsekwencji oznacza, że rzeczywistym celem tej regulacji jest zmniejszenie wydatków budżetowych.

Wskazując na niewielką liczbę urzędników mianowanych, do których znajdzie zastosowanie zakwestionowana regulacja, sąd wątpił również, że regulacja ta leży w interesie ogólnym.

Rozstrzygnięcie Trybunału

Trybunał na wstępie podkreślił, że ustanie stosunku pracy mianowanego dożywotnio urzędnika wraz z osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego stanowi odmienne traktowanie ze względu na wiek. Analizując uzasadnienie tego odmiennego traktowania, nie podzielił jednak wątpliwości sądu krajowego.

Trybunał uznał, że odmienne traktowanie ze względu na wiek może uzasadniać cel w postaci utworzenia zrównoważonej struktury wiekowej między młodymi i starszymi urzędnikami. Wyjaśniając, jakie cele leżą w interesie ogólnym, podkreślił, że cele te różnią się od celów indywidualnych związanych z sytuacją konkretnego pracodawcy, takich jak zmniejszenie kosztów czy poprawa jego konkurencyjności.

Z tej perspektywy Trybunał podkreślił jednak, że regulacja, przewidująca ustanie stosunku pracy mianowanego dożywotnio urzędnika w związku z osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego, może zostać uznana za leżącą w interesie ogólnym, gdyż uwzględnia interesy wszystkich urzędników.

Oceniając proporcjonalność rozwiązań krajowych, Trybunał zaznaczył, że w sytuacji zawodów, w których liczba stanowisk jest ograniczona, przejście na emeryturę w związku z osiągnięciem określonego ustawowo wieku może ułatwić dostęp młodych ludzi do zatrudnienia.

Nie bez znaczenia dla oceny proporcjonalności zakwestionowanych rozwiązań była również wysokość emerytury gwarantowanej odchodzącym urzędnikom oraz możliwość podjęcia przez nich innej działalności zawodowej po osiągnięciu wieku emerytalnego.

Uwzględniając powyższe okoliczności, Trybunał uznał, że zakwestionowane przepisy krajowe nie wykraczały poza to, co było konieczne w celu wspierania zatrudnienia młodych osób – a zatem, że były właściwe do realizacji tego celu.

Istota jest również uwaga Trybunału, że względy budżetowe mogą leżeć u podstaw polityki społecznej państwa członkowskiego, niemniej same w sobie nie mogą stanowić celu uzasadniającego nierówne traktowanie ze względu na wiek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 dyrektywy.

Z powyższego wyroku wynika, że Trybunał stosunkowo łagodnie interpretuje wymogi określone w art. 6 dyrektywy, jeżeli chodzi o uzasadnienie dla odmiennego traktowania ze względu na wiek.

Podstawa prawna:

  • art. 71 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505 ze zm.),
  • art. 1 i 6 dyrektywy Rady nr 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz Urz UE L 303 z 2000 r. s. 16, Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 4, s. 79).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »