| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Czy informację o warunkach zatrudnienia można zamieścić w umowie o pracę

Czy informację o warunkach zatrudnienia można zamieścić w umowie o pracę

Chcemy ułatwić sobie pracę i zamieszczać w umowach o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Czy jest to dopuszczalne? Zatrudniamy w naszej spółce ponad 100 pracowników i sporządzenie osobnych informacji o warunkach zatrudnienia jest dla nas uciążliwe. W firmie posiadamy regulamin pracy, więc informacja o warunkach pracy nie byłaby rozbudowana.

Mogą Państwo zamieszczać w umowach o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Przepisy prawa pracy nie zabraniają takiego rozwiązania.

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy powinien poinformować pracownika na piśmie o:

  • obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego mu urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej go długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Jeżeli pracodawca nie musi ustalać regulaminu pracy, informuje dodatkowo pracowników o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz o przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności (art. 29 § 3 Kodeksu pracy). Zatem jeżeli w Państwa firmie istnieje regulamin pracy, to nie muszą Państwo podawać pracownikom dodatkowych informacji o warunkach zatrudnienia.

Nie ma natomiast przeszkód, aby pracodawca zawarł w umowie o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Przepisy nie określają bowiem wyraźnie, że informacja ta musi być sporządzona w odrębnym piśmie niż umowa o pracę. Jedynym wymogiem jest sporządzenie jej w formie pisemnej, a więc może być zawarta np. w pisemnej umowie o pracę.

Sporządzając informację o warunkach zatrudnienia w umowie o pracę pracodawca musi jednak pamiętać, że każda zmiana określonych w tej informacji warunków zatrudnienia spowoduje konieczność zmiany umowy o pracę.

PRZYKŁAD

Pracodawca sporządził dla pracownika w umowie o pracę informację o warunkach zatrudnienia. W umowie tej było zapisane, że pracownicy otrzymują wynagrodzenie raz na tydzień. Pracodawca postanowił zmienić częstotliwość wypłaty wynagrodzenia – zamierza je wypłacać raz na miesiąc. W związku z tym musi zmienić pracownikom umowy o pracę w punkcie dotyczącym częstotliwości wypłaty wynagrodzenia. Jeden z pracowników nie zgodził się na taką zmianę. Zatem pracodawca nadal będzie musiał wypłacać wynagrodzenie temu pracownikowi raz w tygodniu. Może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające w zakresie częstotliwości wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracownik przyjmie zaproponowaną propozycję zmiany częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, po okresie wypowiedzenia będzie otrzymywał wynagrodzenie raz w miesiącu. Gdy natomiast odrzuci tę propozycję, umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia.

Aby uniknąć problemów z częstą zmianą warunków zatrudnienia określonych w umowie o pracę, pracodawca powinien sporządzić je tak, by nie musiał ich często zmieniać. W informacji o warunkach zatrudnienia może np. podać, kiedy pracownik uzyska wyższy wymiar urlopu wypoczynkowego lub dłuższy okres wypowiedzenia. Wówczas nie trzeba dokonywać aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia w razie zmiany wymiaru urlopu lub o długości okresu wypowiedzenia.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »