| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Jak zatrudnić telepracownika

Jak zatrudnić telepracownika

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, powinien określić zasady wykonywania pracy w tej formie. Reguły te powinny się znaleźć w regulaminie telepracy lub w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi.

Jak wprowadzić telepracę

Pracodawca, chcący wprowadzić telepracę w swoim zakładzie pracy, w pierwszej kolejności musi ustalić warunki zatrudniania telepracowników. Ustaleń tych pracodawca dokonuje z funkcjonującymi w zakładzie pracy związkami zawodowymi. Wynikiem konsultacji powinno być zawarte porozumienie zawierające podstawowe zasady świadczenia pracy w formie telepracy. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy powinien określić sam pracodawca w regulaminie. W takim przypadku wprowadzenie regulaminu powinno zostać poprzedzone konsultacjami z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy (art. 676 § 1 k.p.).

Podstawowymi zagadnieniami, jakie powinien regulować regulamin lub zawarte ze związkami porozumienie, są zasady wykonywania pracy przez telepracownika, sposoby przekazywania wyników pracy, zasady wykorzystania powierzonego sprzętu pracodawcy.

Pracodawca powinien również pamiętać, żeby uregulować kwestię częstotliwości świadczenia pracy poza zakładem, ponieważ za telepracę uznaje się pracę świadczoną regularnie poza zakładem pracy, a nie stale. Dlatego częstotliwość świadczenia pracy w formie telepracy powinna zostać uregulowana w regulaminie telepracy bądź w porozumieniach zawieranych z pracownikami zainteresowanymi taką formą pracy.

WAŻNE!

Do telepracy stosuje się regulacje Kodeksu pracy dotyczące m.in. czasu pracy, w tym normy i systemy czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych.

Pracodawca powinien określić sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, tak aby możliwe było prowadzenie pełnej ewidencji czasu pracy.

Zawarcie umowy o świadczenie telepracy

Przepisy Kodeksu pracy przewidują 2 możliwości zawarcia umowy o świadczenie pracy w formie telepracy. Pierwszą jest zawarcie odpowiednich klauzul w umowie o pracę. Taka umowa poza standardowymi zapisami musi również zawierać regulacje dotyczące warunków wykonywania telepracy zgodnie z art. 675 k.p.

Drugą możliwością jest zawarcie z pracownikiem dodatkowej umowy lub porozumienia zmieniającego. Zmiana ta może nastąpić zarówno z inicjatywy pracownika, jak i pracodawcy. Także w tym przypadku dokument musi zawierać dodatkowe informacje.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »