| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Czy byłego posła trzeba przyjąć do pracy, jeżeli jego stanowisko zostało zlikwidowane

Czy byłego posła trzeba przyjąć do pracy, jeżeli jego stanowisko zostało zlikwidowane

Naszemu pracownikowi udzieliliśmy urlopu bezpłatnego na czas kadencji posła i na 3 miesiące po jej zakończeniu. Pracownik nie został ponownie wybrany do parlamentu, a stanowisko, które zajmował, zostało zlikwidowane. Czy w takiej sytuacji musimy przyjąć go do pracy po urlopie bezpłatnym? Czy przysługuje mu ochrona przed zwolnieniem z pracy?

Tak, pracownika, który korzystał z urlopu bezpłatnego udzielonego na czas pełnienia kadencji posła (lub senatora), należy ponownie zatrudnić w zakładzie pracy. Taki pracownik przez okres 2 lat od wygaśnięcia mandatu podlega szczególnej ochronie przed zwolnieniem z pracy. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że jego stanowisko pracy zostało zlikwidowane.

Poseł lub senator pozostający w stosunku pracy otrzymuje urlop bezpłatny, na swój wniosek, na okres sprawowania mandatu oraz na 3 miesiące po jego wygaśnięciu – bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy (art. 29 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora). Nie dotyczy to posłów i senatorów zatrudnionych na podstawie stosunku pracy m.in. w Kancelarii Sejmu lub Senatu, Kancelarii Prezydenta, Biurze Trybunału Konstytucyjnego, Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, NIK, PIP, którym udziela się urlopu bezpłatnego z urzędu.

Stosunek pracy posłów, którzy otrzymają urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu, podlega szczególnej ochronie. Ochrona ta nie dotyczy posłów, którzy nie korzystają z urlopów bezpłatnych oraz zatrudnionych na podstawie stosunku pracy z wyboru.

WAŻNE!

Poseł, który korzysta z urlopu bezpłatnego, podlega ochronie przed zwolnieniem z pracy.

Szczególnej ochronie w związku z udzielonym urlopem bezpłatnym podlegają również posłowie i senatorowie, których stosunek pracy zawarty na czas określony rozwiązałby się przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego. W takim przypadku bowiem czas trwania umowy na czas określony przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu (art. 29 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora).

Ponadto pracodawca, u którego poseł lub senator otrzymał urlop bezpłatny, jest zobowiązany zatrudnić go po zakończeniu urlopu bezpłatnego (czyli po zakończeniu 3-miesięcznego urlopu bezpłatnego udzielonego po wygaśnięciu mandatu posła lub senatora) lub – w razie jego gotowości do pracy – od razu po wygaśnięciu mandatu. Zatrudnienie powinno nastąpić na tym samym lub równorzędnym pod względem płacowym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem, jakie otrzymywałby poseł lub senator, gdyby nie skorzystał z urlopu bezpłatnego (art. 31 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora).

Zatem likwidacja stanowiska pracy, które zajmował Państwa pracownik, nie ma wpływu na obowiązek jego przyjęcia do pracy. Powinni więc Państwo przyjąć pracownika na stanowisko równorzędne pod względem płacowym z dotychczas przez niego zajmowanym.

Ponadto rozwiązanie przez pracodawcę stosunku pracy z posłem lub senatorem powracającym po urlopie bezpłatnym do pracy lub zmiana warunków jego pracy lub płacy w ciągu 2 lat po wygaśnięciu mandatu może nastąpić tylko za zgodą Prezydium Sejmu lub Prezydium Senatu.

Podstawa prawna:

  • art. 29–31 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Tabędzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »