| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Wystawienie przez pracodawcę odpisu świadectwa pracy

Wystawienie przez pracodawcę odpisu świadectwa pracy

Jeden z byłych pracowników zwrócił się z prośbą o wydanie oryginału świadectwa pracy z lat 70 - jest ono potrzebne do przyznania renty w ZUS. Firma, w której pracował, kilkakrotnie się przekształcała i obecnie my jesteśmy jej następcą prawnym. Czy należy wystawić tej osobie zaświadczenie o zatrudnieniu (jestem w posiadaniu teczki osobowej z wszystkimi oryginalnymi dokumentami) czy duplikat bądź odpis świadectwa pracy? Jak taki dokument powinien wyglądać: jakie wpisać daty, czy opatrzyć pieczątką obecnej firmy czy zamieścić dane z poprzedniej? Dodatkowo na oryginale świadectwa pracy dostrzegłam błąd w dacie urodzenia pracownika. Czy mam go poprawić od razu, czy np. zrobić potem korektę duplikatu?

Obowiązujące przepisy nie wskazują bezpośrednio sposobu rozwiązania problemu przedstawionego w pytaniu. Wydaje się jednak, że najwłaściwszą metodą postępowania będzie wystawienie nowego świadectwa pracy z poprawną datą urodzenia pracownika.

O rodzaju dokumentów wydawanych pracownikowi w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, zawierających informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i ubezpieczenia społecznego, stanowią art. 97 k.p. oraz rozporządzenie MPiPS z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm.). Przewidują one wydanie wyłącznie świadectwa pracy oraz odpisu świadectwa pracy.

Jak wskazano w pytaniu, oryginał świadectwa pracy został wydany pracownikowi w latach 70. Oryginał świadectwa pracy może być tylko jeden, a zatem obecnie dopuszczalne byłoby wystawienie jedynie jego odpisu. Przyjmuje się, że odpis powinien zawierać powtórzenie treści danego dokumentu. Tworząc odpis starego świadectwa pracy, pracodawca powinien zatem przepisać na nowo całą jego treść. Należałoby powtórzyć datę wystawienia starego świadectwa pracy, a także nazwę pracodawcy w takim brzmieniu, jakie istniało w tamtej dacie.

W opisanym przypadku wydanie odpisu prowadziłoby do powielenia błędu w dacie urodzenia pracownika, który następnie należałoby sprostować, sporządzając korektę odpisu świadectwa pracy. Aby uniknąć takiej długotrwałej i sformalizowanej procedury, warto zastosować – w odpowiednim zakresie – przepisy o sprostowaniu świadectwa pracy. Pracodawca powinien zatem wydać nowe świadectwo pracy zawierające prawidłowe dane. W świadectwie tym umieszcza się aktualną datę jego wystawienia oraz adnotację o następstwie prawnym pracodawcy. Sprostowane świadectwo pracy należy dołączyć do akt osobowych pracownika.

Warto wspomnieć, że wypełnieniem nałożonego na pracodawcę obowiązku poświadczenia faktu zatrudnienia pracownika oraz warunków tego zatrudnienia nie spełnia kserokopia świadectwa pracy (w tym również poświadczona za zgodność z oryginałem) ani tym bardziej zaświadczenie o zatrudnieniu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Paszkowski

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »