| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zatrudnienie urzędnika bez organizowania naboru

Zatrudnienie urzędnika bez organizowania naboru

Pracujemy wraz z koleżankami w urzędzie gminnym na stanowiskach urzędniczych na podstawie kolejnej umowy o pracę. Czy jest szansa, aby nasze dalsze zatrudnienie w tym urzędzie odbyło się bez procedury naboru?

Tak. Procedura naboru obejmuje wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze, w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego (art. 11 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.).

Wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które w drodze porozumienia nie został przeniesiony pracownik samorządowy tej jednostki lub na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym na kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający wymagane kwalifikacje albo gdy nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór, albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik (art. 12 ww. ustawy). Ustawodawca przewiduje możliwość zatrudniania pracownika samorządowego bez procedury naboru w sytuacji, gdy zatrudnia pracownika na zastępstwo, jak również, gdy na danym stanowisku można zatrudnić innego pracownika tej samej jednostki lub przenieść na to stanowisko pracownika z innej jednostki, czyli w przypadku awansu wewnętrznego.

Ustawa dopuszcza również możliwość zawarcia z pracownikiem samorządowym, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas określony, kolejnej umowy na czas określony bez konieczności przeprowadzania naboru. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy umowa o pracę na czas określony z urzędnikiem została zawarta w wyniku procedury naboru przeprowadzonej w jednostce samorządu terytorialnego. Ustawa o pracownikach samorządowych nie reguluje kwestii związanych z możliwością automatycznego przekształcenia umowy na czas określony w umowę na czas nieokreślony. Zgodnie z art. 43 ust. 1 ww. ustawy w sprawach w niej nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy – w tym przypadku art. 251 § 1 k.p, którego możliwość zastosowania jest ściśle określona i uzależniona od spełnienia wskazanych w nim warunków. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, pod warunkiem że poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy. Jednak przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie może przekroczyć 1 miesiąca.

Jeżeli więc zawarto z urzędnikiem samorządowym kolejno 2 umowy o pracę na czas określony, a przerwa między nimi nie przekraczała 1 miesiąca, to możliwe jest uznanie, że z mocy prawa trzecią umowę o pracę zawarto na czas nieokreślony.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »