| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zatrudnianie w administracji publicznej

Zatrudnianie w administracji publicznej

Z zatrudnieniem w administracji publicznej związany jest obowiązek ochrony interesu państwa i pośrednie uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej. Dlatego w tym przypadku nie ma zastosowania unijna zasada swobody przepływu pracowników.

Wewnątrz Unii Europejskiej zapewnia się swobodny przepływ pracowników przez zniesienie wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami państw członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagradzania i innych warunków pracy (art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – dalej TFUE; dawniej art. 39 Traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej).

Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania do zatrudnienia w administracji publicznej (art. 45 ust. 4 TFUE). Warto więc postawić pytanie – co należy rozumieć przez pojęcie „zatrudnienie w administracji publicznej” według art. 45 ust. 4 TFUE.

Ze względu na to, że przepis ten ustanawia wyjątek od zasady swobodnego przepływu pracowników, termin „zatrudnienie w administracji publicznej” należy rozumieć wąsko. Z analizy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika potrzeba ograniczenia zarówno zakresu podmiotowego, jak i przedmiotowego zastosowania tej regulacji.

Zakres podmiotowy

Jeżeli chodzi o zakres podmiotowy art. 45 ust. 4 TFUE, to istotne jest ograniczenie zastosowania tego przepisu do tych stanowisk pracy, z którymi – pośrednio lub bezpośrednio – wiąże się uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej oraz obowiązek ochrony interesu państwa (wyrok TS UE w sprawie Komisja przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburg, C-473/93).

Obie wskazane wyżej przesłanki powinny być spełnione łącznie. Wynika z tego po pierwsze, że zatrudnienie w administracji publicznej należy rozpatrywać w świetle prawa unijnego. Niewłaściwe jest więc sięganie do rozumienia pojęcia administracji publicznej przyjętego w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich. Po drugie, wyłączenie zasady swobody przepływu pracowników dotyczy nie tyle zatrudnienia w jednostkach administracji publicznej, ile zatrudnienia na konkretnych stanowiskach pracy, z którymi wiąże się szczególny obowiązek lojalności wobec państwa.

W związku z tym sprzeczne z zasadą swobody przepływu pracowników byłoby np. ustanowienie wymogu posiadania polskiego obywatelstwa w przypadku zatrudnienia w polskim urzędzie na stanowisku informatyka. W zakresie obowiązków informatyka urzędu administracyjnego bowiem nie mieści się wykonywanie władzy publicznej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »