| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zatrudnianie w administracji publicznej

Zatrudnianie w administracji publicznej

Z zatrudnieniem w administracji publicznej związany jest obowiązek ochrony interesu państwa i pośrednie uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej. Dlatego w tym przypadku nie ma zastosowania unijna zasada swobody przepływu pracowników.

Trybunał Sprawiedliwości, powołując się na art. 48 ust. 4 Traktatu o ustanowieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (obecnie art. 45 ust. 4 TFUE), stwierdził, że przepis ten ma na celu ochronę interesu państwa przez umożliwienie temu państwu ograniczenia dostępu do zatrudnienia na niektórych stanowiskach w administracji publicznej. W związku z tym, jeżeli obywatel innego państwa członkowskiego został zatrudniony w jednostce administracji publicznej, to świadczy to o tym, że nie było potrzeby ochrony interesu państwa – ochrony, która leży u podstaw ustanowienia wyjątku od swobody przepływu pracowników. W konsekwencji więc, w takiej sytuacji art. 45 ust. 4 TFUE nie może stanowić uzasadnienia zróżnicowania warunków wynagradzania pracowników zatrudnionych w administracji publicznej tylko ze względu na posiadane obywatelstwo.

Warto zwrócić uwagę, że inaczej sprawa wyglądałaby, gdyby zatrudniony w administracji publicznej obywatel innego państwa członkowskiego ubiegał się o awans na wyższe stanowisko urzędnicze. Wówczas w zależności od zakresu uprawnień i obowiązków związanych z pełnieniem owego wyższego stanowiska urzędniczego art. 45 ust. 4 TFUE mógłby znaleźć zastosowanie. Należy jednak podkreślić, że rozstrzygnięcie w tym zakresie zależy nie od podstawy zatrudnienia (umowa o pracę czy mianowanie), ale od analizy zakresu uprawnień i obowiązków. A dokładniej zależy od ustalenia, czy z zatrudnieniem na danym stanowisku wiąże się uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej, w konsekwencji – czy ochrona interesu państwa wymaga od pracownika zatrudnionego na tym stanowisku lojalności, jakiej można oczekiwać od własnych obywateli.

Podstawa prawna:

  • art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana – DzUrz UE C 83 z 30.03.2010 r., s. 47).

Orzecznictwo:

  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 12 lutego 1974 r. sprawie Sotgiu przeciwko Deutsche Bundespost (C-152/73, Zb. Orz. 1974, s. 153),
  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 17 grudnia 1980 r. w sprawie Komisja przeciwko Belgii (C-149/79, Zb. Orz. 1980, s. 3881),
  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 3 lipca 1986 r. w sprawie Lawrie-Blum przeciwko Land Baden-Wurttemberg (C-66/85, Zb. Orz. 1986, s. 2121),
  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 2 lipca 1996 r. w sprawie Komisja przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburg (C-473/93, Zb. Orz. 1996, s. 3207).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »