| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Outsourcing a prawo pracy

Outsourcing a prawo pracy

Pracodawcy powinni pamiętać, że brak przepisów chroniących pracowników przed outsourcingiem w prawie wspólnotowym nie oznacza braku ich ochrony przed zmianami strukturalnymi.

Outsourcing to przekazywanie zadań wykonywanych dotychczas samodzielnie przez przedsiębiorstwo podmiotowi zewnętrznemu (outsourcer), który specjalizuje się w takich zadaniach. Outsourcing z reguły dotyczy powierzenia zadań ubocznych względem głównego przedmiotu działalności przedsiębiorcy, takich jak usługi IT, księgowe, prawne, windykacyjne, rekrutacyjne, marketingowe, ochroniarskie oraz sprzątania czy cateringu dla pracowników. W dobie globalizacji obserwuje się także pojawienie nowej formy outsourcingu polegającej na przekazywaniu między podmiotami należącymi do tej samej międzynarodowej grupy kapitałowej nie tyle konkretnych funkcji, ile zorganizowanej części działalności przedsiębiorstwa.

Brak regulacji unijnych

Analizując aktualny stan wspólnotowego prawa pracy, należy stwierdzić, że żaden przepis wprost nie stanowi podstawy do ochrony pracowników przed skutkami outsourcingu, co więcej sama Komisja Europejska nie widzi potrzeby wprowadzenia zmian w tym zakresie. Nie znaczy to jednak, że w takiej sytuacji pracownicy nie podlegają ochronie przed zmianami strukturalnymi. Powierzenie podmiotom zewnętrznym zadań wykonywanych dotychczas samodzielnie przez pracodawcę może stanowić przejście części zakładu pracy, o którym mowa w dyrektywie Rady 2001/23/WE z 12 marca 2001 r., implementowanej do prawa polskiego w art. 231 k.p. Zgodnie z tą dyrektywą przejście części zakładu pracy nie może stanowić przyczyny rozwiązania z pracownikami stosunków pracy ani też być powodem zmiany warunków ich pracy. Pracownicy zaś z dniem przejścia staną się z mocy prawa pracownikami podmiotu przejmującego (w tym wypadku outsourcera). Zastosowanie ochrony przewidzianej w dyrektywie w przypadku outsourcingu może więc doprowadzić do wyeliminowania płynących z niego korzyści, np. przez uniemożliwienie redukcji kosztów zatrudnienia. W związku z tym to w interesie stron zawierających umowy outsourcingu leży takie zdefiniowanie zakresu przejmowanych zadań, aby wykluczyć zastosowanie regulacji dotyczących przejścia części zakładu pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kałła

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »