| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Urlopy > Urlop na poszukiwanie pracy

Urlop na poszukiwanie pracy

Pracownikowi, który odchodzi z pracy przy spełnieniu określonych przesłanek przysługują dni wolne. W tym czasie może on znaleźć nową pracę jeszcze przed ostatecznym zakończeniem poprzedniej.

Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby otrzymać urlop na poszukiwanie pracy?

Zgodnie z art. 37 Kodeksu pracy, aby otrzymać urlop na poszukiwanie pracy spełnione równocześnie muszą być dwie przesłanki:
1) okres wypowiedzenia musi wynosić minimum 2 tygodnie;
2) wypowiedzenie umowy o pracę musi być dokonane przez pracodawcę;
Pracownik, który sam zdecydował się zmienić miejsce zatrudnienia, lub który został zwolniony dyscyplinarnie zgodnie z prawem takich dni wolnych nie otrzyma.
Urlop przysługuje jedynie osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.

Przygotowanie do poszukiwania pracy

Ile trwa urlop na poszukiwanie pracy?

Prawodawca uzależnił wymiar zwolnienia od długości okresu wypowiedzenia. Zgodnie z kodeksem 2 dni wolne przysługują osobom z dwutygodniowym i jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia, natomiast 3 z okresem trzymiesięcznego wypowiedzenia.
Za te dni pracownik otrzymuje wynagrodzenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Wykorzystanie dni wolnych

Dni wolne należy wykorzystać na znalezienie nowej pracy. Pracodawca, który wie, że mamy już znalezioną nową pracę nie jest zobowiązany do udzielenie nam takiego urlopu. Jeśli spełniamy jednak wszystkie przesłanki, osoba, która nas zatrudnia nie ma nam prawa odmówić. Za niewykorzystane dni wolne na poszukiwanie pracy pracownikowi nie przysługuje żaden ekwiwalent.
Urlop na poszukiwanie pracy udzielany jest z inicjatywy pracownika. Osoba, która chce go otrzymać zobowiązana jest do złożenia pisemnego wniosku o jego udzielenie.

Przepisy nie mówią jasno, czy urlop na poszukiwanie pracy ma być udzielany łącznie, czy pomiędzy poszczególnymi czasami ma być odstęp czasowy – zależy to od pracodawcy.

Jak częsta zmiana pracy wpływa na wizerunek pracownika?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK