| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Urlopy > Czy pracodawca może zapłacić za wczasy pracownika?

Czy pracodawca może zapłacić za wczasy pracownika?

Zgodnie z obowiązującym prawem, w szczególnej sytuacji pracodawca jest zobowiązany zapłacić za wczasy, które zaplanował podwładny. Kiedy taka sytuacja ma miejsce i od czego zależy?

Urlop wypoczynkowy powinien być udzielany zgodnie z harmonogramem urlopów lub też w ramach porozumienia pracodawcy z podwładnym. Warto w tym miejscu dodać, że, ustalając plan urlopów na dany rok, pracodawca powinien mieć na uwadze wnioski pracowników odnośnie preferowanego terminu odpoczynku. Z drugiej strony powinien on też uwzględnić konieczność zapewnienia normalnego toku pracy w firmie. Niekiedy zdarzają się sytuacje, w przypadku których, pracodawca może przesunąć urlop pracownika, jeżeli podwładny złożył wniosek, który umotywował ważnymi przyczynami lub też ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy.

Urlop a nieprzewidziane okoliczności w firmie

Czasami zdarza się tak, że pracownik ma zaplanowany 14-dniowy urlop, zaakceptowany zgodnie z harmonogramem urlopów, natomiast pracodawca, na kilka dni przed zaplanowanymi wczasami, wymaga od pracownika przesunięcia terminu urlopu. Czy ma do tego prawo? W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kontekst prośby przełożonego. Jeżeli bowiem sytuacja, jaka zaistniała w firmie, ma charakter wyjątkowy, niespodziewany, nieprzewidywalny i to właśnie z tego względu pracodawca wymaga od podwładnego przesunięcia terminu urlopu, ma do tego prawo. W sytuacji jednak, gdy pracownik wcześniej zarezerwował bilety lub wykupił wycieczkę, wpłacając zaliczki, które nie podlegają zwrotowi, natomiast sytuacja, jaka zaistniała, była do przewidzenia, pracodawca nie powinien zmuszać podwładnego do przesunięcia terminu urlopu. Jeżeli bowiem w danym okresie można spodziewać się zwiększonych obrotów w firmie, wzmożonego nakładu pracy, a pracodawca godzi się na to w planie urlopów, pracownik, któremu zostaje odgórnie przesunięty urlop kilka dni przed jego rozpoczęciem, ma prawo domagać się od pracodawcy zwrotu poniesionych kosztów, jakich nie może już odzyskać.

Należy przy tym podkreślić, że w przepisach kwestia konsekwencji przesunięcia terminu urlopu przez pracodawcę z powodu „szczególnych potrzeb pracodawcy” nie została ściśle uregulowana. Taka sytuacja może więc budzić wątpliwości, ponieważ w jej wyniku są nakładane na pracodawcę dodatkowe obowiązki, które nie zostały wcześniej przewidziane w przepisach prawa.

W sytuacji, gdy przesunięcie urlopu przez pracodawcę jest dokonywane w sposób zgodny z prawem i uzasadniony, pracownik nie ma możliwości, aby dochodzić od pracodawcy odszkodowania na podstawie Kodeksu cywilnego.

Planując swój przyszły urlop, warto więc mieć na względzie nie tylko własne dobro, ale także sytuację w firmie. Niekiedy pracodawca, zaabsorbowany innymi sprawami, nie zwróci uwagi na termin planowanego wypoczynku, akceptując plan urlopów. Dobrze jest więc, ustalając termin wczasów, wziąć pod uwagę także sytuację w miejscu pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Perfecta

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »