Warto zaznaczyć, że zwrot pieniędzy należy się pracownikowi także w sytuacji kosztów poniesionych na zaplanowany, ale odwołany przez przełożonego urlop.
Polecamy również serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki
reklama
reklama
Pokrycie kosztów
W razie podjęcia decyzji o odwołaniu pracownika z urlopu po stronie pracodawcy występuje obowiązek pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika. Wspomniane koszty muszą być bezpośrednio związane z odwołaniem z urlopu (np. opłata za niewykorzystany pobyt w hotelu, opłata za wycieczkę, koszt przejazdu z miejsca wypoczynku do miejsca pracy). Pracownik powinien przedstawić w zakładzie pracy dokumenty świadczące o poniesionych przez niego kosztach.
Pracodawca nie ma obowiązku zwrócić pracownikowi kosztów ewentualnych korzyści, które ten mógłby uzyskać, gdyby nie został odwołany z urlopu. Co więcej, pracownik nie może wymagać od pracodawcy, aby pokrył poniesione przez niego wydatki w wysokości, w jakiej zostały mu zwrócone przez biuro turystyczne czy innego organizatora wypoczynku.
Pracodawca powinien dokonać analizy kosztów, które będzie zmuszony pokryć i korzyści, jakie uzyska z powodu powrotu pracownika na swoje stanowisko.
Zadaj pytanie: Forum Kadry - Urlopy
Przykład
Pracownik pojechał na urlop nad morze, gdzie przez 2 tygodnie miał pracować jako kelner w restauracji. Otrzymał jednak telefon od pracodawcy z poleceniem przerwania urlopu i stawienia się w pracy w celu wykonywania obowiązków pracowniczych. Pracownik musi wypełnić polecenie pracodawcy. Pracodawca powinien zwrócić pracownikowi koszty poniesione w bezpośrednim związku z odwołaniem pracownika z urlopu, tj. koszty podróży do zakładu pracy, koszty zakwaterowania od dnia odwołania z urlopu. Pracodawca nie ma natomiast obowiązku wypłacenia pracownikowi równowartości wynagrodzenia, które zatrudniony otrzymałby, pracując pozostałą część urlopu jako kelner.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)