| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Urlopy > Czy pracownik może żądać od pracodawcy zwrotu kosztów wycieczki, jeżeli nie otrzymał urlopu

Czy pracownik może żądać od pracodawcy zwrotu kosztów wycieczki, jeżeli nie otrzymał urlopu

Pracownik miał zaplanowany urlop wypoczynkowy w terminie od 30 kwietnia do 4 maja br. Jednak z powodu zwiększonej liczby zamówień od klientów w kwietniu br. odmówiliśmy mu udzielenia urlopu w tym terminie. Pracownik żąda od nas zwrotu kosztów zarezerwowanej i opłaconej wcześniej wycieczki, z której nie będzie mógł skorzystać. Czy żądanie pracownika jest uzasadnione?

Jeżeli termin urlopu wskazany przez pracownika został ujęty w planie urlopów lub był uzgodniony z pracodawcą, wówczas mają Państwo obowiązek zwrotu wydatków poniesionych przez pracownika na zakup wycieczki.

Pracownik nie może rozpocząć urlopu wypoczynkowego bez zgody pracodawcy, z wyjątkiem urlopu na żądanie. Z płatnego wypoczynku pracownicy powinni w zasadzie korzystać zgodnie z planem urlopów. Tego planu nie trzeba sporządzać, gdy w danym zakładzie pracy nie działa żaden związek zawodowy lub gdy organizacja związkowa wyrazi zgodę na jego nieustalanie (art. 163 § 11 Kodeksu pracy). W razie braku planu urlopowego pracodawca ustala termin udzielenia urlopu w porozumieniu z pracownikiem, przy uwzględnieniu jego sugestii oraz konieczności zapewnienia niezakłóconej pracy w zakładzie.

Jeżeli Państwa pracownik opłacił wycieczkę przypadającą w terminie urlopu przewidzianym w planie urlopowym i zaakceptowanym przez pracodawcę (w przypadku braku planu – we wniosku urlopowym), muszą Państwo zwrócić mu poniesione wydatki na planowany wyjazd. W takim przypadku znajduje zastosowanie przez analogię art. 167 § 2 Kodeksu pracy, który zobowiązuje pracodawcę do zwrotu poniesionych przez pracownika kosztów, które pozostają w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

Przesunięcie terminu urlopu z inicjatywy pracodawcy jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy:

  • pojawi się szczególna potrzeba zakładu uzasadniająca przesunięcie terminu wypoczynku oraz
  • nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia w toku pracy firmy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »