| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Urlopy > W jakim terminie przedawni się urlop wypoczynkowy za 2010 r. i 2011 r.

W jakim terminie przedawni się urlop wypoczynkowy za 2010 r. i 2011 r.

Pracownica ma zaległy urlop wypoczynkowy za 2010 r. i 2011 r. Nie wykorzystała go z powodu długotrwałej choroby. Pracownica zachorowała pod koniec 2010 r. w trakcie korzystania z urlopu wypoczynkowego za 2010 r., który został wówczas przerwany. Obecnie pracownica przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym i nadal jest u nas zatrudniona. W jakim terminie przedawni się urlop wypoczynkowy pracownicy za 2010 r. i 2011 r.?

Urlop wypoczynkowy pracownicy za 2010 r. przedawni się od 1 kwietnia 2014 r., a urlop za 2011 r. ulegnie przedawnieniu od 1 października 2015 r. Roszczenia ze stosunku pracy (w tym prawo do urlopu wypoczynkowego) przedawniają się bowiem z upływem 3 lat od dnia wymagalności roszczenia.

Roszczenie jest wymagalne w momencie, gdy wierzyciel może żądać jego spełnienia od dłużnika. W przypadku roszczenia o udzielenie urlopu wypoczynkowego wierzycielem jest pracownik, a dłużnikiem pracodawca.

Urlop wypoczynkowy powinien być udzielony:

  • w pierwszej kolejności – do końca roku kalendarzowego, w którym pracownik nabył do niego prawo,
  • jeżeli nie jest to możliwe z przyczyn dotyczących pracownika lub pracodawcy – najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego.

Jednak możliwość wykorzystania urlopu zaległego najpóźniej do 30 września istnieje dopiero od 1 stycznia 2012 r., zatem dotyczy takiego urlopu wypoczynkowego, do którego pracownik nabył prawo w 2011 r. i nie wykorzystał go w tym roku. Urlop ten stał się bowiem 1 stycznia 2012 r. urlopem zaległym, a wówczas obowiązywały już zmienione przepisy.

Urlop wypoczynkowy, do którego pracownik nabył prawo w 2010 r. i który nie został przez niego wykorzystany w tym roku, 1 stycznia 2011 r. stał się urlopem zaległym. Zgodnie z wówczas obowiązującymi przepisami, takiego urlopu należało udzielić do końca marca 2011 r.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK