| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Urlopy > Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika

Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika

Jeden z naszych pracowników zatrudniony w dziale kadr przebywa na urlopie od 11 do 29 lipca 2011 r. Wiemy, że obecnie znajduje się za granicą i wróci dopiero 28 lipca. Natomiast od 14 lipca mamy w zakładzie pracy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z tym, czy możemy wezwać pracownika do wcześniejszego powrotu z urlopu, czy jako pracodawca mogę zadzwonić do niego na służbowy telefon i poprosić o udzielenie inspektorowi PIP odpowiedzi na zadawane pytania?

Pracownicy nie mają obowiązku odbierania telefonów służbowych w czasie urlopu wypoczynkowego, chyba że taki obowiązek wynika z przepisów wewnątrzzakładowych lub umowy o pracę. Pracodawca może nałożyć na pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w firmie obowiązek odbierania służbowych telefonów na urlopie w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy albo na podstawie indywidualnych zapisów umowy o pracę. Natomiast pracownik może zostać odwołany z urlopu jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w przypadku niezapowiedzianej kontroli PIP.

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego z przyczyn dotyczących pracodawcy, gdy:

  • zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu,
  • obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna.

W praktyce najczęściej chodzi tu o sytuacje, takie jak: awaria urządzenia, choroba osoby zastępującej pracownika, kontrola zewnętrzna, ważne spotkanie z klientem, które wcześniej nie było zaplanowane.

Pracodawca musi jednak pamiętać, że wezwanie pracownika z urlopu może być dla niego bardzo kosztowne, zwłaszcza jeżeli pracownik ma zaplanowany urlop za granicą.

W przypadku odwołania pracownika z takiego urlopu pracodawca będzie zobowiązany do poniesienia wszystkich kosztów związanych z powrotem pracownika do kraju, a także zapłaty części kosztów poniesionych przez pracownika na opłacenie pobytu w hotelu lub ośrodku wczasowym.

Dodatkowo pracodawca może zostać zobowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika związanych z powrotem z urlopu jego rodziny. Stanie się tak w sytuacji, gdy pracownik spędzał urlop z dziećmi, które nie mogły zostać na wakacjach bez opieki, wówczas koszt przerwania ich wakacji i powrotu do domu razem z rodzicem może zostać doliczony do kosztu powrotu pracownika.

W przypadku konieczności odpowiedzi na pytania zadawane przez inspektora pracodawca musi pamiętać, że czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 § 1 k.p.). Natomiast wyposażenie pracownika w telefon służbowy nie oznacza, że pracownik ma obowiązek pozostawać w ciągłej dyspozycji pracodawcy, nawet poza normalnymi godzinami pracy. Dlatego pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu służbowego poza normalnymi godzinami pracy lub w trakcie urlopu. Takie regulacje będą jednak uzasadnione wyłącznie w przypadku pracowników z tzw. kadry zarządzającej, a zatem menedżerów, dyrektorów, kierowników.

Należy przy tym pamiętać, że zobowiązanie tych osób do konieczności odbierania telefonu służbowego w trakcie urlopu wypoczynkowego nie może naruszać ich prawa do odpoczynku. W przypadku gdy liczba rozmów służbowych nie pozwalała pracownikowi na prawidłowe korzystanie z urlopu, należy mu zapewnić w zamian inne dni takiego urlopu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »