| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Urlopy > Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika

Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika

Jeden z naszych pracowników zatrudniony w dziale kadr przebywa na urlopie od 11 do 29 lipca 2011 r. Wiemy, że obecnie znajduje się za granicą i wróci dopiero 28 lipca. Natomiast od 14 lipca mamy w zakładzie pracy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z tym, czy możemy wezwać pracownika do wcześniejszego powrotu z urlopu, czy jako pracodawca mogę zadzwonić do niego na służbowy telefon i poprosić o udzielenie inspektorowi PIP odpowiedzi na zadawane pytania?

Pracownicy nie mają obowiązku odbierania telefonów służbowych w czasie urlopu wypoczynkowego, chyba że taki obowiązek wynika z przepisów wewnątrzzakładowych lub umowy o pracę. Pracodawca może nałożyć na pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w firmie obowiązek odbierania służbowych telefonów na urlopie w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy albo na podstawie indywidualnych zapisów umowy o pracę. Natomiast pracownik może zostać odwołany z urlopu jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w przypadku niezapowiedzianej kontroli PIP.

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego z przyczyn dotyczących pracodawcy, gdy:

  • zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu,
  • obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna.

W praktyce najczęściej chodzi tu o sytuacje, takie jak: awaria urządzenia, choroba osoby zastępującej pracownika, kontrola zewnętrzna, ważne spotkanie z klientem, które wcześniej nie było zaplanowane.

Pracodawca musi jednak pamiętać, że wezwanie pracownika z urlopu może być dla niego bardzo kosztowne, zwłaszcza jeżeli pracownik ma zaplanowany urlop za granicą.

W przypadku odwołania pracownika z takiego urlopu pracodawca będzie zobowiązany do poniesienia wszystkich kosztów związanych z powrotem pracownika do kraju, a także zapłaty części kosztów poniesionych przez pracownika na opłacenie pobytu w hotelu lub ośrodku wczasowym.

Dodatkowo pracodawca może zostać zobowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika związanych z powrotem z urlopu jego rodziny. Stanie się tak w sytuacji, gdy pracownik spędzał urlop z dziećmi, które nie mogły zostać na wakacjach bez opieki, wówczas koszt przerwania ich wakacji i powrotu do domu razem z rodzicem może zostać doliczony do kosztu powrotu pracownika.

W przypadku konieczności odpowiedzi na pytania zadawane przez inspektora pracodawca musi pamiętać, że czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 § 1 k.p.). Natomiast wyposażenie pracownika w telefon służbowy nie oznacza, że pracownik ma obowiązek pozostawać w ciągłej dyspozycji pracodawcy, nawet poza normalnymi godzinami pracy. Dlatego pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu służbowego poza normalnymi godzinami pracy lub w trakcie urlopu. Takie regulacje będą jednak uzasadnione wyłącznie w przypadku pracowników z tzw. kadry zarządzającej, a zatem menedżerów, dyrektorów, kierowników.

Należy przy tym pamiętać, że zobowiązanie tych osób do konieczności odbierania telefonu służbowego w trakcie urlopu wypoczynkowego nie może naruszać ich prawa do odpoczynku. W przypadku gdy liczba rozmów służbowych nie pozwalała pracownikowi na prawidłowe korzystanie z urlopu, należy mu zapewnić w zamian inne dni takiego urlopu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »