| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Uprawnienia rodzicielskie > Praca w okresie urlopu macierzyńskiego

Praca w okresie urlopu macierzyńskiego

Pracownica szkoły podstawowej zajmująca stanowisko głównej księgowej w lipcu br. urodzi dziecko i przejdzie na urlop macierzyński. Deklaruje wykonywanie swoich obowiązków bez przerwy w pracy. Pracodawca również jest zainteresowany jej pracą z uwagi na ciągłość obsługi oraz brak kosztów z zatrudnieniem nowego pracownika. Na jakiej podstawie pracownica może świadczyć pracę w okresie urlopu macierzyńskiego? – pyta Czytelniczka z Pabianic.

Dyrektor może ze swoją pracownicą przebywającą na urlopie macierzyńskim zawrzeć dodatkową umowę cywilnoprawną na obsługę księgową placówki. Przychody uzyskiwane z tytułu dodatkowej umowy są objęte składkami emerytalno-rentowym dobrowolnie na wniosek pracownika. Natomiast od umowy-zlecenia obowiązkowo odprowadzane są składki zdrowotne. Jeżeli będzie zawarta umowa o dzieło, pracodawca nie odprowadza żadnych składek.

W okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego pracodawca nie wypłaca pracownicy z łączącego ich stosunku pracy wynagrodzenia. W związku z tym pracownica pobierająca zasiłek macierzyński, z którą pracodawca zawiera umowę o dzieło bądź zlecenie, nie jest traktowana dla celów ubezpieczeniowych jako własny pracownik i nie ma obowiązku odprowadzania składek emerytalno-rentowych.

Pracownicy po urodzeniu dziecka od pierwszego dnia przysługuje urlop macierzyński przez okres 20 tygodni przy urodzeniu jednego dziecka przy jednym porodzie. W okresie tego urlopu pracownica otrzymuje zasiłek macierzyński. W tym okresie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Osoba pobierająca zasiłek macierzyński nie podlega ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu oraz nie jest za nią opłacana składka na ubezpieczenie zdrowotne.

Płatnik, którym jest najczęściej pracodawca, nie opłaca za osobę pobierającą zasiłek macierzyński składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a jedynie wykazuje je w odpowiednich dokumentach. Dzieje się tak, ponieważ składki w całości finansuje budżet państwa.

Podstawą obliczenia składek na ubezpieczenie społeczne jest kwota otrzymywanego zasiłku macierzyńskiego. Dosyć często pracownicy w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego podejmują dodatkowe zatrudnienie, głównie na podstawie umowy-zlecenia czy o dzieło. W takiej sytuacji składki na ubezpieczenie społeczne nie będą obowiązkowo opłacane od umowy-zlecenia.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Diana Malinowska

Konsultant w Instytucie Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »