| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Jak przeciwdziałać mobbingowi w pracy

Jak przeciwdziałać mobbingowi w pracy

Nawet gdy mobbing spowodowany jest przez innego pracownika, odpowiedzialność za to ponosi pracodawca. Jakie działania powinien podjąć, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia mobbingu w swoim zakładzie i ewentualnie zmniejszyć ryzyko własnej odpowiedzialności?

Jeżeli pracownik doznał rozstroju zdrowia wskutek mobbingu, może domagać się od pracodawcy zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Nie musi przy tym wykazywać faktu wystąpienia szkody. Musi jednak wykazać bezpośredni związek przyczynowy między zachowaniem pracodawcy a faktem wystąpienia rozstroju zdrowia.

Ciężar dowodu spoczywa na pracowniku. Pracownik może też dochodzić odszkodowania od pracodawcy, jednak tylko wtedy, jeśli rozwiązał umowę o pracę wskutek mobbingu i podał to jako przyczynę uzasadniającą jej rozwiązanie.

• Jakie przesłanki wyłączają mobbing, nawet jeśli działanie pracodawcy wywołało rozstrój zdrowia?

- Działania krótkotrwałe, mimo że wywołują stres u pracownika. Przyjmuje się, że mobbing powinien trwać powyżej 6 miesięcy; działania niecechujące się uporczywością; występująca atmosfera napięcia psychicznego pośród członków załogi zakładu pracy; brak bezprawności działania pracodawcy; brak zamierzonego przez pracodawcę celu (poniżenie, ośmieszenie, izolowanie pracownika).

Z definicji mobbingu wynika konieczność wykazania przez pracownika bezprawności działania, celu i skutków tych działań.

Nawet jeśli działania zwierzchnika pracownika, skierowane przeciwko prawom pracowniczym miały charakter powtarzalny, a część z nich została zakwalifikowana jako przestępstwo umyślne popełnione na szkodę pracownika z zamiarem bezpośrednim, kierunkowym, to jednak bez wykazania określonego w Kodeksie pracy celu tego działania, brak podstaw do jego kwalifikowania jako mobbingu (wyrok SN z 5 października 2007 r., II PK 31/07).

Katarzyna Dulewicz

radca prawny i partner CMS Cameron McKenna

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK