| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Co zmieniło się od 1 stycznia 2017 r. w wystawianiu świadectw pracy?

Co zmieniło się od 1 stycznia 2017 r. w wystawianiu świadectw pracy?

Od 1 stycznia 2017 r. zmieniły się zasady wydawania świadectw pracy. Świadectwo pracy jest wydawane, jeżeli stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł, a pracodawca nie zamierza pracownika zatrudnić. Jeżeli pracownik został ponownie zatrudniony, to otrzyma świadectwo, jeśli złoży w tej sprawie wniosek pracodawcy. Doprecyzowano też zasady wydawania świadectwa pracy w razie śmierci pracownika. W związku ze zmianami obowiązuje również nowy wzór świadectwa pracy.

Nowe rozporządzenie dotyczące wydawania świadectwa pracy w znacznej części powtarza dotychczasowe rozwiązania. Zmiany wynikają przede wszystkim z konieczności uwzględnienia nowych zasad wydawania świadectw pracy oraz zmian w uprawnieniach rodzicielskich pracowników, obowiązujących od 2 stycznia 2016 r. Część zmian ma na celu doprecyzowanie przepisów, które dotychczas budziły wątpliwości oraz powodowały w praktyce trudności w wystawianiu pracownikom prawidłowych świadectw pracy. W związku z tymi zmianami zmodyfikowano także pomocniczy wzór świadectwa pracy, zawarty w załączniku do rozporządzenia oraz objaśnienia do tego wzoru.

Wydanie świadectwa pracy

Od 1 stycznia 2017 r. w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Świadectwo pracy jest wydawane za okres lub okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

W przypadku nawiązania z tym samym pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek wydania pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek, złożony w formie papierowej lub elektronicznej. Wniosek może być złożony w każdym czasie i powinien dotyczyć wydania świadectwa pracy obejmującego poprzednie okresy zatrudnienia albo wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. W takim przypadku pracodawca wydaje świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Pracownik ponownie zatrudniony przez tego samego pracodawcę otrzyma świadectwo pracy, jeżeli złoży w tej sprawie wniosek pracodawcy.

Tak jak dotychczas, wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Jeżeli z przyczyn obiektywnych niezwłoczne wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub takiej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego (zmieniła się terminologia, dotychczas było „poczty”, zmiana ma na celu usunięcie wątpliwości, że nie chodzi wyłącznie o Pocztę Polską) albo doręcza je w inny sposób. Doprecyzowano też, że termin „niezwłocznie” oznacza dzień, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy (wówczas bowiem obowiązek wydania świadectwa pracy staje się aktualny).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK