| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Nowa treść świadectwa pracy od 1 stycznia 2017 r.

Nowa treść świadectwa pracy od 1 stycznia 2017 r.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. zostało uchylone Rozporządzenie Ministra pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Zastąpiło je Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 roku w sprawie świadectwa pracy (poz. 2292). Bardzo istotną zmianą z punktu widzenia zarówno pracodawcy jak i pracownika jest sama treść świadectwa pracy, rozszerzona o katalog dodatkowych informacji, a także termin wydania świadectwa pracy.

Wykorzystanie zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy zostało rozszerzone o informację o ilości godzin wykorzystanego zwolnienia, w przypadku, w którym pracownik zdecydował o jego wykorzystaniu w godzinach.

Od dnia 02 stycznia 2016 r. pracownik może skorzystać z dwóch dni lub 16 godzin opieki nad dzieckiem do lat 14.

Świadectwo pracy może być podpisane przez następujące osoby:

- pracodawcę,

- osobę reprezentującą pracodawcę,

- osobę upoważnioną do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy.

Co ciekawe, od 01 stycznia 2017 r. wystarczający jest podpis pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę lub upoważnionej osoby do składania oświadczeń w jego imieniu bez konieczności przystawiania stosownej pieczęci.

W poprzednim stanie prawnym zgodnie ze wzorem świadectwa pracy:

Obecnie:

Wydanie świadectwa pracy

Pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika.

Upoważnienie może być dostarczone pracodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej. Doprecyzowano w jaki sposób upoważnienie może zostać dostarczone. W poprzednim stanie prawnym pojęcie „na piśmie” powodowało wiele wątpliwości interpretacyjnych.

Ponadto treść rozporządzenia została ujednolicona względem przepisów Ustawy – Kodeks pracy w wersji z dnia 01.01.2017 r. dotyczących terminu wydawania świadectwa pracy.

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, pracodawca musi wydać świadectwo pracy niezwłocznie, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy.

Ustawodawca doprecyzował w rozporządzeniu pojęcie „niezwłocznego” wydania świadectwa pracy – czyli w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

Jeśli z przyczyn obiektywnie uzasadnionych wydanie tego dokumentu pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub osobie przez nią upoważnionej za pośrednictwem operatora pocztowego.

Zastąpiono poprzednią regulację sugerującą korzystanie jedynie z usług Poczty Polskiej, na możliwość skorzystania z pośrednictwa dowolnego operatora pocztowego.

W przypadku nawiązania z tym samym pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej; wniosek może być złożony w każdym czasie i dotyczyć wydania świadectwa pracy dotyczącego poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

Jeśli pracownik zwróci się do pracodawcy z prośbą o wydanie świadectwa pracy, pracodawca musi wydać pracownikowi ten dokument w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Wydanie świadectwa pracy w razie śmierci pracownika

W § 5 rozporządzenia uregulowano kwestię wydawania świadectwa pracy w razie śmierci pracownika. Doprecyzowano w nim jaki kręg osób ma prawo wystąpić o wydanie świadectwa pracy. Na wniosek małżonka lub innej osoby uprawnionej do ubiegania się o rentę rodzinną w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a w razie braku takich osób - innej osoby będącej spadkobiercą tego pracownika, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, pracodawca wydaje świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Uzupełnienie treści świadectwa pracy

Przepisy nowego rozporządzenia powielają w znacznej mierze przepisy, które obowiązywały do 31.12.2016 w kwestii sposobu i trybu prostowania i uzupełniania świadectwa pracy.

Doprecyzowano jednak w jakim terminie pracownik jest zobowiązany na wezwanie pracodawcy złożyć świadectwo pracy w celu jego uzupełnienia.

Doprecyzowano również termin na uzupełnienie świadectwa pracy o informacje o wydanym prawomocnym orzeczeniu sądu pracy stwierdzającym przywrócenie pracownika do pracy lub przyznania mu odszkodowania ze względu na niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia.

W przypadku wystawienia nowego świadectwa pracy w związku z koniecznością jego sprostowania, lub w razie konieczności wystawienia nowego świadectwa pracy zawierającego informację o rozwiązaniu umowę o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę, pracodawca wskazuje w świadectwie pracy datę, w której wystawiono to świadectwo.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK