| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Kara za niepodpisywanie listy obecności

Kara za niepodpisywanie listy obecności

Pracodawca może zastosować karę pieniężną wyłącznie w określonych sytuacjach. Czy za niepodpisywanie listy obecności można zastosować karę pieniężną albo rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę?

Problem

Nasz pracownik był ukarany upomnieniem i karą nagany za niepodpisywanie na bieżąco listy obecności. Obowiązek codziennego podpisywania listy wynika z regulaminu pracy. Uważamy, że pracownika można by zdyscyplinować tylko karą pieniężną. Czy w tej sytuacji możemy zastosować taką karę? Czy za niepodpisywanie listy obecności możemy rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę?

Rada

Nie mogą Państwo ukarać pracownika karą pieniężną za niepodpisywanie listy obecności. Nierespektowanie postanowień regulaminu pracy dotyczących potwierdzania swojej obecności w pracy może natomiast stanowić uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę.

Polecamy produkt: Serwis Prawno-Pracowniczy

Uzasadnienie

Pracodawca może ukarać pracownika karą pieniężną tylko w ściśle określonych przypadkach. Karę pieniężną można nałożyć tylko za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia oraz stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy (art. 108 § 2 Kodeksu pracy).

W przypadku nieprzestrzegania przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy, można nałożyć na niego jedynie karę upomnienia i nagany.

Pracownik zatrudniony na pierwszej zmianie podpisał listę obecności o godz. 6.00. Miał pracować do godz. 14.00. O godz. 12.00 opuścił stanowisko pracy bez wiedzy przełożonego. Kierownik zakładu ukarał pracownika karą pieniężną zgodnie z regulaminem pracy. Ponadto za 2 godziny nieobecności pracownikowi nie wypłacono wynagrodzenia. Postępowanie kierownika było prawidłowe. Zamiast kary pieniężnej mógł on także ukarać pracownika karą upomnienia lub karą nagany.

Odmowa podpisywania listy obecności może być podstawą wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę. Sąd Najwyższy w wyroku z 7 lutego 2007 r. (I PK 221/06, Pr. Pracy 2007/6/22) stwierdził, że:

(...) odmowa podporządkowania się poleceniom pracodawcy dotyczącym organizacji i sposobu wykonywania umówionego rodzaju pracy [w tym podpisywania listy obecności – przypis red.] stanowi uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

Regulamin pracy ustala m.in. przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (art. 1041 § 1 pkt 9 Kodeksu pracy). Pracownicy mają natomiast obowiązek przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku (art. 100 § 2 pkt 2 Kodeksu pracy). Wypowiadając pracownikowi umowę o pracę trzeba wskazać, że przyczyną wypowiedzenia jest wielokrotne naruszanie regulaminu pracy polegające na niepodpisywaniu listy obecności. Dodatkowo należy podać, w jakich dniach pracownik nie podpisał listy obecności w zakładzie pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »