| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Podstawowe obowiązki pracodawcy

Podstawowe obowiązki pracodawcy

Podstawowe obowiązki pracodawcy wskazuje Kodeks pracy. Obowiązki pracodawcy mogą być związane z nawiązaniem stosunku pracy (zawarcie z pracow­nikiem umowy o pracę, skierowanie na szkolenie bhp), trwaniem stosunku pracy (organizo­wanie pracy i zapewnianie odpoczynków) bądź jego zakończeniem (wydanie świadectwa pracy).

Niedopełnienie przez pracodawcę większości obo­wiązków względem pracownika jest wykroczeniem pracodawcy, za które może zostać ukarany grzyw­ną w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł, a w razie popełnienia przestępstwa również karą pozbawie­nia wolności.

Wykroczenia przeciwko prawom pracownika dotyczą: niepodpisania umowy o pracę, niepotwierdzenia jej na piśmie, naruszenia przepisów związanych z wypo­wiadaniem bądź rozwiązywaniem umów o pracę, nie­przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy bądź uprawnień rodzicielskich pracowników, niepra­widłowego stosowania przepisów o odpowiedzial­ności porządkowej pracowników, nieprawidłowego prowadzenia dokumentacji kadrowej lub jej braku. Oddzielną kategorię wykroczeń przeciwko prawom pracownika stanowią obowiązki związane z bezpie­czeństwem i higieną pracy w zakładzie pracy. Patrz: mandat

Obowiązki pracodawcy w zakresie wynagrodzeń

Do obowiązków pracodawcy w zakresie wynagro­dzeń należy:

  • ustalenie wynagrodzenia za pracę w taki spo­sób, aby odpowiadało rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wyko­nywaniu oraz uwzględniało ilość i jakość świad­czonej pracy,
  • terminowa wypłata wynagrodzenia w stałym i ustalonym z góry czasie oraz miejscu.

Ubezpieczenia

Do obowiązków płatnika składek należy m.in. pra­widłowe zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych oraz do ubezpieczenia zdrowotnego osób zatrud­nianych na umowę o pracę lub na podstawie innych form zatrudnienia, jeżeli zachodzi taki obowiązek, a także zgłaszanie wszelkich zmian mających wpływ na podleganie ubezpieczeniom oraz zmian danych osobowych (m.in. adresu, nazwiska, kodu ubezpieczeniowego). Płatnik ma również obowią­zek prawidłowo ustalać podstawę wymiaru skła­dek na ubezpieczenia ZUS oraz rozliczać i opłacać składki za ubezpieczonych.

Pracodawca uprawnio­ny do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia chorobo­wego lub wypadkowego musi stosować obowiązu­jące przepisy oraz prawidłowo naliczać i wypłacać należne świadczenia zatrudnionym pracownikom i zleceniobiorcom. Płatnik składek ma także obo­wiązek przekazywania osobom ubezpieczonym informacji dotyczącej okresów ubezpieczenia oraz wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpie­czenia społeczne i zdrowotne, a także informacji dotyczących okresów nieskładkowych - Informacja miesięczna/roczna ubezpieczonego.

Zajrzyj na nasze FORUM

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »