| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

W sytuacji likwidacji zakładu pracy na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków, m.in. pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników oraz wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy z tytułu zwolnień grupowych.

Definicja podstawowa

Postępowanie zmierzające do uregulowania spraw organizacyjnych i majątkowych rozwiązywanego przedsiębiorstwa lub organizacji. Oznacza wypeł­nienie istniejących zobowiązań, ściągnięcie wierzy­telności, spieniężenie majątku, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli i podział majątku pozo­stałego po spłacie długów.

Likwidacja i obowiązki pracodawcy

W przypadku likwidacji zakładu pracy następuje całkowite pozbycie się przez pracodawcę mająt­ku firmy i zakończenie jego bytu prawnego (co skutkuje wykreśleniem z Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, jeżeli podmiot był tam wpisany). W zakresie stosunków między stronami umowy o pracę oraz możliwości ich wypowiadania i roz­wiązywania likwidacja zakładu pracy jest zaliczana do przyczyn zwolnienia dotyczących zakładu pracy.

Rekomendowany produkt: Praktyczne aspekty prawa pracy (PDF)

Umożliwia zastosowanie przepisów o zwolnieniach grupowych, nie oznacza jednak automatycznego rozwiązania umów o pracę. Po ogłoszeniu likwida­cji wypowiedzeń umów o pracę dokonuje ustano­wiony likwidator.

W zależności od podstaw prawnych powołania pracodawcy różne są również sposoby zakończe­nia jego bytu prawnego (np. w przypadku spółek handlowych stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych).

W razie ogłoszenia likwidacji pracodawcy nie stosuje się przepisów ochronnych dotyczą­cych poszczególnych kategorii pracowników (np. w wieku przedemerytalnym, w czasie uspra­wiedliwionej nieobecności spowodowanej cho­robą, kobiet w ciąży) czy obowiązku konsulta­cji związkowej przy wypowiadaniu pracowniko­wi umowy o pracę na czas nieokreślony. W razie ogłoszenia likwidacji pracodawcy dopuszczalne jest również rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę z pracownikiem przebywającym na urlopie wychowawczym oraz z uprawnionym do urlopu wychowawczego korzystającym z obniżo­nego wymiaru etatu. Z powodu ogłoszenia likwi­dacji zakładu pracy możliwe jest rozwiązanie (za wypowiedzeniem) umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego młodocianego pra­cownika.

Likwidujący się pracodawca może zastosować krót­sze okresy wypowiedzenia. Na przykład 3-miesięczny okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony pracodawca może skrócić do 1 miesiąca. Okres, za który przyznano odszko­dowanie, wlicza się pracownikowi pozostające­mu w tym czasie bez pracy do okresu zatrudnie­nia. W przypadku likwidacji zakładu pracy umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy może być rozwiązana przez każdą ze stron za 2-tygodniowym wypowie­dzeniem, bez względu na to, czy przy umowie na czas określony strony przewidziały możliwość jej wcześniejszego zakończenia.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Nawrocki

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »