| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

W sytuacji likwidacji zakładu pracy na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków, m.in. pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników oraz wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy z tytułu zwolnień grupowych.

Likwidujący się pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników. W przypadku postawienia w stan likwidacji pracodawca wska­zuje podmiot prowadzący działalność w zakresie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania. Powinien też zapewnić na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca 50-letniego okresu przechowywania dokumentacji. Jeżeli nie ma moż­liwości zapewnienia środków na dalsze przechowy­wanie dokumentacji, powinien oddać ją do archi­wum państwowego.

Wynagrodzenie, odprawa

W przypadku wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony z powodu likwidacji pracodawcy, pracodawca, który skrócił okres 3-miesięcznego wypowiedzenia do 1 mie­siąca, za pozostałą jego część wypłaca pracowni­kowi odszkodowanie w wysokości należnego mu wynagrodzenia.

Likwidacja pracodawcy powoduje zwykle zwolnie­nia grupowe. Zwalnianym pracownikom należą się odprawy z tytułu zwolnień grupowych w wysokości:

  • 1-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy kró­cej niż 2 lata;
  • 2-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
  • 3-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania sto­sunku pracy.

Zasiłek

W sytuacji gdy płatnik składek, czyli przedsiębior­ca, uległ likwidacji, należny zasiłek chorobowy za okres niezdolności przypadający po ustaniu zatrud­nienia wypłaca ZUS.

Zadaj pytanie na FORUM

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Frątczak

Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »