| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

W sytuacji likwidacji zakładu pracy na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków, m.in. pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników oraz wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy z tytułu zwolnień grupowych.

Likwidujący się pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników. W przypadku postawienia w stan likwidacji pracodawca wska­zuje podmiot prowadzący działalność w zakresie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania. Powinien też zapewnić na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca 50-letniego okresu przechowywania dokumentacji. Jeżeli nie ma moż­liwości zapewnienia środków na dalsze przechowy­wanie dokumentacji, powinien oddać ją do archi­wum państwowego.

Wynagrodzenie, odprawa

W przypadku wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony z powodu likwidacji pracodawcy, pracodawca, który skrócił okres 3-miesięcznego wypowiedzenia do 1 mie­siąca, za pozostałą jego część wypłaca pracowni­kowi odszkodowanie w wysokości należnego mu wynagrodzenia.

Likwidacja pracodawcy powoduje zwykle zwolnie­nia grupowe. Zwalnianym pracownikom należą się odprawy z tytułu zwolnień grupowych w wysokości:

  • 1-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy kró­cej niż 2 lata;
  • 2-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
  • 3-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania sto­sunku pracy.

Zasiłek

W sytuacji gdy płatnik składek, czyli przedsiębior­ca, uległ likwidacji, należny zasiłek chorobowy za okres niezdolności przypadający po ustaniu zatrud­nienia wypłaca ZUS.

Zadaj pytanie na FORUM

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »