| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

W sytuacji likwidacji zakładu pracy na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków, m.in. pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników oraz wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy z tytułu zwolnień grupowych.

Likwidujący się pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i pła­cowej dotyczącej pracowników. W przypadku postawienia w stan likwidacji pracodawca wska­zuje podmiot prowadzący działalność w zakresie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania. Powinien też zapewnić na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca 50-letniego okresu przechowywania dokumentacji. Jeżeli nie ma moż­liwości zapewnienia środków na dalsze przechowy­wanie dokumentacji, powinien oddać ją do archi­wum państwowego.

Wynagrodzenie, odprawa

W przypadku wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony z powodu likwidacji pracodawcy, pracodawca, który skrócił okres 3-miesięcznego wypowiedzenia do 1 mie­siąca, za pozostałą jego część wypłaca pracowni­kowi odszkodowanie w wysokości należnego mu wynagrodzenia.

Likwidacja pracodawcy powoduje zwykle zwolnie­nia grupowe. Zwalnianym pracownikom należą się odprawy z tytułu zwolnień grupowych w wysokości:

  • 1-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy kró­cej niż 2 lata;
  • 2-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
  • 3-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracow­nik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania sto­sunku pracy.

Zasiłek

W sytuacji gdy płatnik składek, czyli przedsiębior­ca, uległ likwidacji, należny zasiłek chorobowy za okres niezdolności przypadający po ustaniu zatrud­nienia wypłaca ZUS.

Zadaj pytanie na FORUM

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Siwicka

Partner Zarządzający w Grupa HR Masters, trener biznesu i executive coach. HR Biznes Partner, z kilkunastoletnią praktyką prowadzenia własnego biznesu. Praktyk HR realizujący projekty z następujących obszarów: planowanie procesów HR, wdrożenia modeli kompetencyjnych, programy rozwojowe czy audyty personalne. Posiada ponad 15 letnie doświadczenie doradcze i trenerskie. W swojej pracy kładzie nacisk na badanie efektywności wszelkich procesów z obszaru polityki personalnej. Uważa, że wszelkie procedury są dla ludzi a nie ludzie dla procedur. W swoich projektach skupia się na realnych korzyściach zarówno dla organizacji jak i pracowników. Wierzy w ludzi i efektywność działań rozwojowych. Śledzi trendy na rynku i w branży – jest nastawiona na innowacyjność i działanie. Współpomysłodawczyni portalu HRPolska.pl, który powstał z zamiłowania do branży HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK