| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Prawa i obowiązki pracownika w czasie choroby

Prawa i obowiązki pracownika w czasie choroby

Choroba pracownika jest rodzajem usprawiedliwio­nej nieobecności w pracy. W czasie choroby pracownik podlega szczególnej ochronie, tj. pracodawca nie może mu wypowiedzieć umowy o pracę oraz wręczyć wypowiedzenia zmieniającego. Ponadto za czas niezdolności pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Obowiązki pracownika

Pracownik jest zobowią­zany powiadomić pracodawcę o przyczynie oraz o przewidywanym terminie nieobecności w pracy niezwłocznie, nie później jednak niż w 2. dniu nie­obecności w pracy. Wyjątkowo może to zrobić póź­niej, jeżeli zawiadomienie pracodawcy uniemożli­wiają mu szczególne okoliczności - wówczas powi­nien poinformować go o chorobie w ciągu 2 dni od ustania tych okoliczności.

Ochrona pracownika

W czasie choroby pracownika pracodawca nie może mu wypowiedzieć umowy o pracę, jeże­li nie upłynął jeszcze okres uprawniający do roz­wiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. Nie może też wręczyć wypowiedzenia zmieniającego.

Wypowiedzenie jest możliwe, gdy zachodzą oko­liczności uzasadniające zwolnienia grupowe lub nastąpiła likwidacja bądź upadłość pracodawcy. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli z powodu choroby pra­cownik jest nieobecny w pracy ponad 3 miesiące (przy zatrudnieniu u tego pracodawcy krótszym niż 6 miesięcy) bądź dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia chorobowego i zasiłku rehabilitacyjnego przez pierwsze 3 miesiące (przy zatrudnieniu u tego pracodawcy trwającym co naj­mniej 6 miesięcy). Po ustaniu choroby i powrocie pracownika do pracy pracodawca nie może go zwolnić z tego powodu.

Pracownika, który był niezdolny do pracy z powo­du choroby przez okres co najmniej 30 dni, praco­dawca jest zobowiązany skierować na kontrolne badania lekarskie przed dopuszczeniem do wyko­nywania obowiązków. Bez zaświadczenia potwier­dzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych nie może go dopuścić do pracy. Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać powsta­waniu chorób zawodowych (dokonywać pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, prowadzić rejestr takich czynników oraz zmniejszać ryzyko ich występowania w środowisku pracy).

Redakcja poleca produkt: Prawo Pracy i ZUS

Każdy przy­padek wystąpienia choroby zawodowej pracodaw­ca ma obowiązek zgłosić właściwym organom oraz prowadzić rejestr stwierdzonych chorób i podej­rzeń o takie choroby.

Wynagrodzenie w czasie choroby

Za czas niezdolności pracownika do pracy spo­wodowanej chorobą lub odosobnieniem w związ­ku z chorobą zakaźną pracownik zachowuje prawo do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązują­ce u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu. Wynagrodzenie to przysługuje za czas niezdolno­ści do pracy trwającej łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »