| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Prawa i obowiązki pracownika w czasie choroby

Prawa i obowiązki pracownika w czasie choroby

Choroba pracownika jest rodzajem usprawiedliwio­nej nieobecności w pracy. W czasie choroby pracownik podlega szczególnej ochronie, tj. pracodawca nie może mu wypowiedzieć umowy o pracę oraz wręczyć wypowiedzenia zmieniającego. Ponadto za czas niezdolności pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Obowiązki pracownika

Pracownik jest zobowią­zany powiadomić pracodawcę o przyczynie oraz o przewidywanym terminie nieobecności w pracy niezwłocznie, nie później jednak niż w 2. dniu nie­obecności w pracy. Wyjątkowo może to zrobić póź­niej, jeżeli zawiadomienie pracodawcy uniemożli­wiają mu szczególne okoliczności - wówczas powi­nien poinformować go o chorobie w ciągu 2 dni od ustania tych okoliczności.

Ochrona pracownika

W czasie choroby pracownika pracodawca nie może mu wypowiedzieć umowy o pracę, jeże­li nie upłynął jeszcze okres uprawniający do roz­wiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. Nie może też wręczyć wypowiedzenia zmieniającego.

Wypowiedzenie jest możliwe, gdy zachodzą oko­liczności uzasadniające zwolnienia grupowe lub nastąpiła likwidacja bądź upadłość pracodawcy. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli z powodu choroby pra­cownik jest nieobecny w pracy ponad 3 miesiące (przy zatrudnieniu u tego pracodawcy krótszym niż 6 miesięcy) bądź dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia chorobowego i zasiłku rehabilitacyjnego przez pierwsze 3 miesiące (przy zatrudnieniu u tego pracodawcy trwającym co naj­mniej 6 miesięcy). Po ustaniu choroby i powrocie pracownika do pracy pracodawca nie może go zwolnić z tego powodu.

Pracownika, który był niezdolny do pracy z powo­du choroby przez okres co najmniej 30 dni, praco­dawca jest zobowiązany skierować na kontrolne badania lekarskie przed dopuszczeniem do wyko­nywania obowiązków. Bez zaświadczenia potwier­dzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych nie może go dopuścić do pracy. Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać powsta­waniu chorób zawodowych (dokonywać pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, prowadzić rejestr takich czynników oraz zmniejszać ryzyko ich występowania w środowisku pracy).

Redakcja poleca produkt: Prawo Pracy i ZUS

Każdy przy­padek wystąpienia choroby zawodowej pracodaw­ca ma obowiązek zgłosić właściwym organom oraz prowadzić rejestr stwierdzonych chorób i podej­rzeń o takie choroby.

Wynagrodzenie w czasie choroby

Za czas niezdolności pracownika do pracy spo­wodowanej chorobą lub odosobnieniem w związ­ku z chorobą zakaźną pracownik zachowuje prawo do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązują­ce u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu. Wynagrodzenie to przysługuje za czas niezdolno­ści do pracy trwającej łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

IESE Business School

Informacje o IESE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »