| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Przejęcie zakładu pracy - 7 najczęstszych błędów

Przejęcie zakładu pracy - 7 najczęstszych błędów

Przejście zakładu pracy przez nowego pracodawcę reguluje Kodeks pracy. Pomimo funkcjonowania przepisów kodeksowych w praktyce często przy przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę dochodzi do popełniania licznych uchybień. Jakich 7 najczęstszych błędów dopuszczają się w tej sytuacji pracodawcy?

7 najczęściej popełnianych błędów przy przejęciu zakładu pracy – jak ich uniknąć

W razie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę prawa i obowiązki pracodawców i pracowników regulują przepisy Kodeksu pracy. Mimo to popełniane są błędy, do których najczęściej można zaliczyć np. unikanie przejęcia pracowników zatrudnionych w przejmowanym zakładzie, wadliwe rozwiązywanie stosunków pracy z przejętymi pracownikami czy unikanie odpowiedzialności za zobowiązania wobec pracowników przez byłego lub nowego pracodawcę.

Przyjmuje się, że przejście zakładu pracy to prawne i faktyczne objęcie całego lub części zakładu pracy przez nowego pracodawcę. Jednym z najważniejszych elementów przejścia zakładu pracy to przejęcie przez nowego pracodawcę zadań i funkcji dotychczasowego pracodawcy. W tym zakresie często popełniane są błędy, które mają wpływ na prawa i obowiązki zarówno nowego i poprzedniego pracodawcy, jak i pracowników.

Błąd 1. Niestosowanie przepisów o przejęciu zakładu pracy, kiedy dochodzi do jego przejęcia w innej formie niż sprzedaż

Przepisy art. 231 ustawy – Kodeks pracy (dalej: k.p.) dotyczące przejęcia przedsiębiorstwa i odnoszące się do dotychczasowego oraz nowego pracodawcy mają zastosowanie do wszelkich przejmowanych zakładów pracy. Nie ma tu znaczenia sposób przejścia zakładu pracy, jego dotychczasowa czy docelowa struktura. Nieważne jest, w jakim trybie zakład pracy przechodzi na inny podmiot. Przejście może nastąpić zarówno w drodze sprzedaży, jak i w drodze fuzji, podziału, umowy dzierżawy, zamiany czy też decyzji administracyjnej lub orzeczenia sądowego, a nawet dziedziczenia.

Rekomendowany produkt: Serwis Prawno-Pracowniczy

W każdym przypadku przejęcia przedsiębiorstwa lub jego części przez nowego pracodawcę należy stosować przepisy o przejściu zakładu pracy.

Bez względu na tryb przejścia zakładu pracy w stosunku do przejmowanych pracowników pracodawcy muszą stosować obowiązujące w tym zakresie przepisy. Pracownicy pozostają nadal w dotychczas istniejącym stosunku pracy, a jedynie pracodawca ulega zmianie. Oznacza to, że obowiązki pracodawcy względem pracowników pozostają niezmienione.

Błąd 2. Uznanie, że przejęty pracownik nie ma możliwości zakończenia stosunku pracy na skutek przejęcia zakładu pracy

W wyniku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nowy pracodawca staje się stroną stosunków pracy, które istnieją w chwili takiego przejścia. Prawo nie wprowadza ograniczeń prawnych co do możliwości zbywania zakładów pracy. Pracodawca ma w tym zakresie swobodę podejmowania decyzji, które mogą w rezultacie doprowadzić do tego, że firma w całości lub w części (wraz z zatrudnionymi w niej osobami) przejdzie na inny podmiot, który stanie się dla zatrudnionych nowym pracodawcą. Pracownicy nie mają żadnych skutecznych i prawnych narzędzi, aby takiemu przejęciu zapobiec. Takich narzędzi nie posiadają również działające w firmie organizacje związkowe. Przekazanie zakładu pracy w ręce innego podmiotu nie wymaga bowiem zgody załogi.

Zapraszamy na nasze FORUM

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »