Za zobowiązania wobec przejętych pracowników, które powstaną po dniu przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę, odpowiada już tylko nowy pracodawca.
Błąd 6. Po przejęciu zakładu pracy pracownicy mają takie same uprawnienia pracownicze jak u poprzedniego pracodawcy
Dla pracowników przejście części lub całości zakładu pracy na inny podmiot wiąże się przede wszystkim ze zmianą pracodawcy. Stosunki pracy pozostają co do zasady niezmienione, a nowy pracodawca przejmuje prawa i obowiązki dotychczasowego. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest zatem fakt, że pracownicy nie ponoszą ujemnych skutków przekształceń dokonywanych przez ich dotychczasowego pracodawcę.
reklama
reklama
Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę - skutki dla pracowników
W razie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, stosunki pracy zatrudnionych w nim pracowników nie ulegają zmianie.
Stosunki pracy pracowników zatrudnionych w przejętym zakładzie pracy lub jego przejmowanej części po dacie przejęcia mają taką samą treść, jak u pracodawcy dotychczasowego. Obowiązują ich np. takie same zasady premiowania wynikające z zakładowego systemu wynagradzania obowiązującego w przejmowanej firmie, takie same zasady przyznawania nagrody jubileuszowej czy zakładowy staż pracy uwzględniający staż u poprzedniego pracodawcy.
Postanowienia umów o pracę przejętych pracowników można zmienić na ogólnych zasadach, tj. za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Jedynie postanowienia układu zbiorowego pracy dotychczasowego pracodawcy obowiązują pracowników przez rok od przejęcia zakładu pracy i nie mogą być w tym czasie zmieniane (art. 2418 § 1 k.p.).
Błąd 7. Obowiązek informowania pracowników o przejęciu zakładu pracy ciąży tylko na pracodawcy zbywającym ten zakład
Jeżeli u pracodawców – zbywającego i przejmującego zakład pracy – funkcjonują związki zawodowe, to pracodawcy ci informują je o przyczynach i skutkach przejęcia. Jeśli w firmach tych nie działają zakładowe organizacje związkowe, wówczas dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o:
- przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,
- przyczynach przejścia zakładu pracy lub jego części,
- prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach przejęcia zakładu pracy dla pracowników,
- zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania.