| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Pracodawca nie przekazał pracownikowi PIT-11 - co zrobić?

Pracodawca nie przekazał pracownikowi PIT-11 - co zrobić?

Co zrobić w przypadku, gdy pracodawca nie przekazał pracownikowi do końca lutego danego roku kalendarzowego PIT-11?

Dostarczenie deklaracji PIT-11

Do końca lutego pracodawca ma obowiązek dostarczyć deklaracje PIT-11 za poprzedni rok podatkowy swoim obecnym, a także byłym pracownikom. Najczęściej firmy przekazują informacje podatkowe bezpośrednio do rąk pracowników lub jeżeli nie jest to możliwe za pośrednictwem poczty. Dopuszczalne jest to także za pomocą poczty elektronicznej przy zachowaniu wzoru dokumentu PIT-11. Natomiast obowiązkiem pracownika jest rozliczenie się z podatku do dnia 30 kwietnia danego roku kalendarzowego.

Brak dostarczenia PIT-11

Problem ze złożeniem przez podatnika zeznania podatkowego do urzędu skarbowego pojawia się w sytuacji, gdy pracodawca zwleka z dostarczeniem deklaracji PIT-11 lub też ta zaginęła w trakcie przesyłki. W takim przypadku pracownik powinien zwrócić się do pracodawcy o ponowne wydanie dokumentu.

Jeżeli pracodawca nadal nie dostarcza dokumentu pracownikowi wówczas można zwrócić się do urzędu skarbowego o interwencje w tej sprawie, który co najwyżej może zwrócić się do zakładu pracy o wydanie deklaracji PIT pracownikowi i nałożyć na pracodawcę grzywnę na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego. Urząd skarbowy nie może jednak zmusić płatnika do wydania deklaracji PIT-11, dlatego grzywna jest tu jedynym środkiem ukarania pracodawcy za niewypełnienie obowiązku podatkowego. Wysokość grzywny w myśl art. 80 § 2 może wynieść do 180 stawek dziennych. Stawki te nie mogą być niższe od 1/30 minimalnego wynagrodzenia ani wyższe niż jego 400-krotność.

Rozlicz się: PITY 2015 z płytą CD

Grzywna

Grzywna nakładana jest na pracodawcę także wtedy, gdy nie złoży on informacji podatkowej bezpośrednio do urzędu skarbowego. Ten wówczas na podstawie art. 80 § 1 ustawy nałoży karę w wysokości do 120 stawek dziennych. Jeżeli zaś treść określona w złożonej informacji podatkowej okaże się nieprawdziwa, wówczas pracodawca będzie podlegał karze grzywny do 240 stawek dziennych.

RMUA

Nie zastosowanie się pracodawcy do powyższych interwencji podatnika i urzędu skarbowego nie zwalnia pracownika z obowiązku rozliczenia się z podatku. Pomocnym dokumentem w tym zakresie będzie druk RMUA, który pracodawca również ma obowiązek wystawić pracownikowi raz do roku, tj. do 28 lutego lub za dany miesiąc na jego wniosek. Warto dołączyć do zeznania podatkowego także pismo skierowane do pracodawcy ponaglające wydanie deklaracji PIT-11.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Przekazanie PIT-11 po terminie

Jeżeli zdarzy się sytuacja, iż pracodawca przekaże pracownikowi PIT-11, ale dopiero po upływie terminu, w jakim miał on obowiązek dokonać rozliczenia, wówczas w razie stwierdzenia rozbieżności danych, na pracowniku ciąży obowiązek dokonania korekty zeznania podatkowego, jakie złożył w urzędzie skarbowym. Wówczas jako powód korekty należy wskazać opóźnienie w otrzymaniu rozliczenia PIT-11 od pracodawcy.

Podstawa prawna:

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ius Cogens

Pomoc prawna z zakresu prawa administracyjnego, cywilnego i gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »