| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Granice krytyki pracodawcy

Granice krytyki pracodawcy

Krytyka pracodawcy przez pracownika musi mieścić się w określonych granicach prawa. Musi być rzeczowa, konkretna, prowadzona we właściwej formie i w zgodzie z zasadami współżycia społecznego.

Krytyka oceny pracodawcy

Nie tylko pracodawca ma prawo do krytycznej oceny pracownika. Prawo to przysługuje również podwładnemu. Pracownik musi jednak pamiętać, że krytyka ta powinna mieścić się w odpowiednich granicach.

Prawo do krytyki pracodawcy znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie Sądu Najwyższego. W jednym z wyroków SN stwierdził, że „pracownik może otwarcie, krytycznie i we właściwej formie wypowiadać się w sprawach dotyczących organizacji pracy”. Podkreślić należy, że krytyczne opinie pracowników mogą niejednokrotnie pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Krytyka ta musi jednak mieścić w określonych ramach.

Jakie zachowania są dozwolone?

Krytyka musi zawierać się w granicach prawa, co oznacza, iż nie tylko powinna być rzeczowa i konkretna, ale i prowadzona we właściwej formie, w zgodzie z zasadami współżycia społecznego. Analizując orzecznictwo Sądu Najwyższego, można stwierdzić, że prawo do dozwolonej krytyki będzie obejmowało m.in. krytyczną postawę pracownika wobec innych współpracowników za złą jakość ich pracy, zgłaszanie pracodawcy faktów nietrzeźwości współpracowników, wypowiadanie własnych uwag i ocen na temat organizacji pracy, czy funkcjonowania pracodawcy.

Zobacz produkt: KODEKS PRACY 2015 z komentarzem (PDF)

Podkreśla się także, że pracownikowi należy zapewnić prawo do otwartego i krytycznego wypowiadania się w sprawach dotyczących organizacji pracy np. w sprawie kolejności wykonywanych czynności, podziału zadań, zwłaszcza wówczas, gdy zagadnienia pracodawca omawia z pracownikami na zebraniach lub naradach.

Czego nie wolno pracownikowi?

Przekroczeniem granic dozwolonej krytyki będzie odmowa wykonania przez pracownika polecenia służbowego. Krytyczne podejście pracownika do otrzymanych poleceń nie zwalnia go z obowiązku ich wykonania. Ocena bowiem czy zadanie, które objęte zostało poleceniem służbowym leży w interesie pracodawcy należy do osób zarządzających przedsiębiorstwem. Odmienne podejście może skutkować dezorganizacją procesu pracy.

Sąd Najwyższy niejednokrotnie potwierdzał w swoich wyrokach obowiązek wykonywania zgodnych z prawem poleceń pracodawcy, czy przełożonego, które są przedmiotem krytyki pracownika, podkreślając, że odmowa wykonania polecenia nie mieści się w granicach dopuszczalnej krytyki. W orzecznictwie wskazuje się jednak, że obowiązek wykonania poleceń służbowych nie ogranicza prawa pracownika do krytycznej oceny oraz podejmowania inicjatyw zmierzających do poprawy działalności pracodawcy.

Porozmawiaj o tym na FORUM

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.

Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »