| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Granice krytyki pracodawcy

Granice krytyki pracodawcy

Krytyka pracodawcy przez pracownika musi mieścić się w określonych granicach prawa. Musi być rzeczowa, konkretna, prowadzona we właściwej formie i w zgodzie z zasadami współżycia społecznego.

Pracownik krytykując pracodawcę musi również pamiętać, że krytyka ta musi być prowadzona w odpowiedniej formie. Nie może być zatem obraźliwa, bezpodstawna, nie powinna również opierać się na deprecjonowaniu osiągnięć zawodowych innych pracowników, czy wręcz używaniu niecenzuralnych słów.

Skutki przekroczenia granic dopuszczalnej krytyki

Przekroczenie przez pracownika granic dopuszczalnej krytyki pracodawcy może stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem, a w szczególnych przypadkach, nawet do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Przy czym nawet fachowość pracownika i jego wysokie kwalifikacje nie będą usprawiedliwieniem dla aroganckiej postawy, pomówień, obrażania pracodawcy, czy odmowy wykonania polecenia służbowego.

Lojalność pracowników sukcesem pracodawcy cz.1

Brak krytycyzmu w wykonywaniu poleceń służbowych

Na zakończenie warto zaznaczyć, że całkowity brak krytycyzmu w wykonywaniu przez pracownika poleceń służbowych również może stanowić uzasadnienie wypowiedzenia umowy o pracę. Sytuacja taka będzie miała miejsce wówczas, gdy przełożony wyda bezprawne polecenie, a pracownik bezkrytycznie wykona go, wiedząc przy tym o jego bezprawności. W ocenie Sądu Najwyższego podwładny zobowiązany jest zwrócić uwagę przełożonemu, iż wydane przez niego polecenie stoi w sprzeczności z prawem. Obowiązujące przepisy Kodeksu pracy zobowiązują, bowiem pracownika do dbałości o dobro pracodawcy, oraz do starannej i sumiennej pracy. Obowiązek wykonania sprzecznego z prawem polecenia służbowego powstaje dopiero po potwierdzeniu polecenia przez pracodawcę lub przełożonego.

Na zakończenie warto zaznaczyć, iż często powodem bezpodstawnej krytyki może być brak wiedzy pracownika o strategii działania firmy. W miarę możliwości należałoby zapoznawać pracowników z celami, do których dąży firma.

Podstawa prawna:

Orzecznictwo sądowe:

  • wyrok SN z 07.09.2000 r., sygn. akt I PKN 11/00, publ. OSNP z 2002 r., Nr 6, poz. 139,
  • wyrok SN z 14.10.1997 r., sygn. akt I PRN 136/77, LEX 14431,
  • wyrok SN z 02.09.1982 r., sygn atk I PR 78/82, publ. OSP z 1983 r., Nr 9, poz. 184,
  • wyrok SN z 17.12.1997 r., sygn. akt I PKN 433/97, publ. OSNP z 1998 r., Nr 21, poz. 626,
  • wyrok SN z 10.09.1997 r., sygn. akt I PKN 244/97, publ. OSNP z 1998 r., Nr 12, poz. 358.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Strama

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »