| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Mobbing w zakładzie pracy i jego konsekwencje

Mobbing w zakładzie pracy i jego konsekwencje

Wzrastająca świadomość pracowników dotyczącą ich praw i obowiązków powoduje, że coraz częstszym zarzutem podejmowanym w stosunku do pracodawcy jest dopuszczanie się działań noszących znamion mobbingu. Ze względu na szeroką definicję tego pojęcia ocena zachowań nie zawsze jest jednoznaczna.

Definicja mobbingu

Zgodnie z przepisami prawa pracy za mobbing uznaje się wszelkie działania lub zachowania, które dotyczą pracownika lub są przeciwko niemu skierowane i wywołują zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodują lub mają na celu poniżenie, ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub eliminację z zespołu pracowników.

Pojęcie mobbingu jest więc dosyć szerokie i przy ocenie zjawiska brane są pod uwagę przede wszystkim aspekty psychologiczne. Zachowania polegajże np. na nękaniu, zastraszaniu należy rozpatrywać w sposób zindywidualizowany i uwzględniać okoliczności konkretnego przypadku. Nie ma zatem możliwości wskazania minimalnego okresu niezbędnego do zaistnienia mobbingu. Ocena zachowania zawsze powinna opierać się jednak na obiektywnych kryteriach.

Zobacz również serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Ma to szczególne znaczenie dowodowe. Zgodnie z postanowieniem SN z dnia 24 maja 2005 roku (sygn. II PK 33/05) w zakresie zarzutu podejmowania przez pracodawcę mobbingu, to na pracowniku spoczywa obowiązek dowodowy w zakresie wskazania okoliczności, które uzasadniały roszczenie oparte na tych zarzutach. Dopiero wykazanie przez niego okoliczności pozwala na przerzucenie na pracodawcę obowiązku przeprowadzenia dowodu przeciwnego.

Obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi

Ustawodawca określa, że to na pracodawcy spoczywa obowiązek przeciwdziałania mobbingowi, co ma ścisły związek również z obowiązkiem poszanowania godności i dóbr osobistych pracownika. Można zatem stwierdzić, że odpowiedzialność za działania innych pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, a których zachowania noszą znamiona mobbingu ponosi podmiot zatrudniający.

Przeciwdziałanie mobbingowi, zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego polega na starannym działaniu, którego przejawem są między innymi szkolenia pracowników, informowanie o niebezpieczeństwie, konsekwencjach mobbingu, a także wdrażanie skutecznych procedur mających na celu wykrywanie i zakończenie tego zjawiska. Wykazanie podjęcia realnych działań, potencjalnie skutecznych pozwala na uwolnienie się pracodawcy od odpowiedzialności.

Polecamy także: Czy pracodawca może nagrywać pracowników w pracy?

Uprawnienie pracownika

Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia może domagać się od pracodawcy zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.

W przypadku, gdy pracownik na skutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę może domagać się odszkodowania, którego wysokość będzie nie niższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Podstawą dochodzenia odszkodowania jest uprzednie złożenie pisemnego oświadczenia o rozwiązaniu umowy wraz z podaniem przyczyny.
Zgodnie z orzeczeniem SN z dnia 2 października 2009 roku (sygn. II PK 105/09) nierozwiązanie przez pracownika umowy o pracę z powodu lobbingu nie stanowi przeszkody dochodzenia roszczeń z tytułu wyrządzonej szkody na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. 

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Patentowy.com

Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej w Krakowie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »