| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Obowiązki a polecenia służbowe

Obowiązki a polecenia służbowe

Obowiązkiem pracownika jest m.in. sumienne i staranne wykonywanie pracy oraz stosowanie się do poleceń służbowych. Polecenia służbowe nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę i muszą dotyczyć pracy. Czy polecenia przełożonych mogą tworzyć nowe obowiązki pracownika?

Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest sumiennie i starannie wykonywanie pracy oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (art. 100 § 1 k.p.). W ramach stosunku pracy pracownik powinien zatem po pierwsze wykonywać powierzone mu obowiązki (czynności), po drugie - wypełniać polecenia pracodawcy. Polecenia mogą być wydawane w granicach umówionej pracy. Nie powinny natomiast stanowić nowych obowiązków. Wprowadzenie do treści stosunku pracy tych ostatnich wymaga dochowania odpowiedniej procedury przewidzianej w kodeksie pracy (porozumienia lub wypowiedzenia zmieniającego). Są to dwie różne instytucje. Powstaje zatem pytanie o to, gdzie leży granica między nimi i kiedy można mówić jeszcze o poleceniu, a kiedy już o obowiązku, a w konsekwencji, czy pracownik może odmówić jego realizacji. 

Zobacz również: Prawa i obowiązki stron stosunku pracy dotyczące zachowania trzeźwości w miejscu i czasie pracy

Kodeks pracy wymaga, by w umowie o pracę określić rodzaj pracy (art. 29 § 1 pkt 1) k.p.). Nie posługuje się w tym miejscu wyraźnym pojęciem obowiązków lub poleceń. Niemniej jednak rodzaj pracy definiuje się głównie poprzez podanie stanowiska pracy lub zakresu pracowniczych obowiązków (czynności) właśnie. W związku z tym obowiązki nie muszą być szczegółowo wyliczone, a ponadto mogą być wskazane na piśmie (w umowie lub odrębnym dokumencie) lub doprecyzowane w drodze ustnych poleceń pracodawcy.

Pracodawca może powierzyć i wymagać od pracownika czynności, które mieszczą się w rodzaju pracy określonej w powyższy sposób. Czynności wykraczające poza taki zakres należałoby traktować jako sprzeczne z umową o pracę i wymagające w pierwszej kolejności porozumienia o zmianie umowy o pracę albo wypowiedzenia pracownikowi warunków pracy. W takim kontekście należy pamiętać także o tym, że w pewnych przypadkach może zachodzić także różnica pomiędzy obowiązkiem a czynnością. Realizacja danego obowiązku pracowniczego może wymagać podjęcia kilku czynności. Te ostatnie pracodawca również może na bieżąco doprecyzowywać w ramach zleconej pracownikowi pracy (obowiązków) poprzez wydawanie poleceń. W sytuacji, w której zlecone pracownikowi czynności odpowiadają umówionemu rodzajowi pracy pracownik ma obowiązek je wykonać. 

Polecamy także serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »