| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną pracownikowi

Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną pracownikowi

Pracownik może odnieść szkodę niemajątkową, np. w wyniku wypadku przy pracy, choroby zawodowej czy mobbingu. Istotne jest, że aby zachowanie pracodawcy w tym zakresie mogło być rozważane jako źródło odpowiedzialności i zadośćuczynienia dla pracownika, za każdym razem musi pozostawać bezprawne. Powinno być zatem sprzeczne z przepisami prawa lub zasadami współżycia społecznego.

Nieprawidłowe przetwarzanie danych osobowych 

Naruszeniem dóbr osobistych uzasadniającym przyznanie zadośćuczynienia są działania pracodawcy dotyczące administrowania danymi osobowymi pracownika. Przetwarzanie danych osobowych jest uregulowane w art. 221 Kodeksu pracy (dalej: k.p.) i pracodawca nie ma prawa żądać od pracownika innych danych ani przetwarzać ich w dowolny sposób. Na przetwarzanie tych danych, pomijając sytuacje, gdy pracodawca jest zobowiązany do tego na podstawie przepisów prawa lub na mocy orzeczenia upoważnionego organu lub sądu, pracodawca powinien uzyskać zgodę pracownika. W przeciwnym razie dopuszcza się bezprawnego przetwarzania danych, co również w ocenie sądów jest traktowane jako naruszenie dóbr osobistych. W tym przypadku chodzi konkretnie o prawo do prywatności.

Zobacz także: Porzucenie pracy

Zakres żądań pracownika będzie zależał przede wszystkim od rodzaju ujawnionych danych, okresu przetwarzania, zakresu osób, którym dane były bezprawnie przekazywane, skutków przetwarzania danych. Okoliczności każdego przypadku muszą być analizowane szczegółowo, gdyż zakres ochrony tego dobra będzie uzależniony od sposobu i zakresu przetwarzania oraz od rodzaju winy po stronie pracodawcy. Dotyczy to również tzw. wycieku danych, gdy pracodawca nie zadbał o zapewnienie wymagań bezpieczeństwa ochrony danych. Pracodawcę obciąża bowiem obowiązek dbania o zachowanie danych osobowych w poufności i obowiązek zabezpieczenia zbiorów danych. Uchybienie temu obowiązkowi powoduje naruszenie prawa do prywatności, co uzasadnia roszczenie o zapłatę zadośćuczynienia (wyrok Sądu Najwyższego z 28 kwietnia 2004 r. (sygn. akt III CK 442/02). 

W wyroku z 19 listopada 2003 r. (sygn. akt I PK 590/02), Sąd Najwyższy stwierdził, że nie każde posłużenie się danymi osobowymi stanowi naruszenie dóbr osobistych. Gdy pracodawca jest upoważniony do ich wykorzystywania, nie może ponosić sankcji z tego tytułu. 

UWAGA! 

Niedostateczne zabezpieczenie danych osobowych naraża pracodawcę na roszczenie pracownika o zadośćuczynienie. 

Negatywne opinie o pracowniku 

Dobrami osobistymi pracownika są m.in. cześć, godność i dobre imię. Ściśle wiąże się z tym zachowanie pracodawcy, polegające na wystawianiu opinii na temat pracownika. Zasadniczo jest to działanie legalne, ale w razie przekroczenia granic dopuszczalnej krytyki lub wyrażenia poglądu, który nie znajduje potwierdzenia w faktach i dowodach, pracownik może doznać uszczerbku tych dóbr osobistych. Wystawienie opinii szkalującej pracownika, aby naruszało jego dobra osobiste, nie musi być związane z żadnym szczególnym trybem jej wystawienia. W wyroku z 10 kwietnia 1984 r. (sygn. akt CR 87/84), Sąd Najwyższy stwierdził, że: 

Autor:

radca prawny, specjalista w zakresie m.in. prawa pracy i prawa administracyjnego, prowadzi samodzielną kancelarię

Źródło:

Sposób na płace

Zdjęcia

Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną pracownikowi. /Fot. Fotolia
Odpowiedzialność pracodawcy za szkodę wyrządzoną pracownikowi. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Blog Księgowy

Piszemy o finansach i podatkach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »