| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Tajemnica firmy - sprawdź, co grozi za jej ujawnienie

Tajemnica firmy - sprawdź, co grozi za jej ujawnienie

Pracownicy wykonując swoje obowiązki bardzo często mają dostęp do informacji stanowiących tajemnicę pracodawcy. To z kolei powoduje zagrożenie, że poufne wiadomości mogą wyjść na zewnątrz i dotrzeć do niepowołanych osób. Dlatego przestrzeganie tajemnicy pracodawcy zostało zaliczone do katalogu podstawowych obowiązków pracowniczych, określonych w art. 100 § 1 pkt 4 Kodeksu pracy. Taki obowiązek obciąża z mocy prawa każdego podwładnego, niezależnie od ewentualnych zapisów w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy czy w umowie o pracę.

Poufne informacje firmy

Przepisy prawa pracy nie precyzują pojęcia „tajemnica pracodawcy”. W praktyce uważa się, że pojęcie to obejmuje wszelkie informacje niejawne, których pracodawca nie udostępnił nie tylko na zewnątrz zakładu, ale także ogółowi pracowników, a których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Obowiązek zachowania poufności obciąża każdego podwładnego.

Pracownik musi zachować w tajemnicy wszelkie informacje, których upowszechnienie mogłoby spowodować szkodę dla pracodawcy. Dotyczy to głównie tajemnicy produkcji, organizacji pracy czy informacji handlowych.

Na skutek naruszenia obowiązku tajemnicy pracodawca nie musi ponieść faktycznej szkody. Wystarczy, aby firma została tylko narażona na niebezpieczeństwo jej poniesienia. Zdaniem Sądu Najwyższego wyrażonym w wyroku z 6 czerwca 2000 r. (sygn. akt I PKN 697/99, OSNP 2001/24/709), naruszenie obowiązku zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, może polegać na samym uzyskaniu wiedzy o takich informacjach przez nieuprawnionego pracownika. Do powstania naruszenia nie jest zatem konieczne przekazanie tych informacji osobom trzecim czy wykorzystanie ich w inny sposób.

PRZYKŁAD

Pracownik przekazał konkurencyjnej firmie informacje, w jaki sposób jego pracodawca przechowuje swoje towary, tak aby zachowały dłuższą świeżość. Na skutek ujawnienia tej informacji spółka została narażona na zmniejszenie sprzedaży, gdyż jej konkurent postanowił zastosować tę samą metodę konserwowania towarów. W takiej sytuacji prezes spółki wypowiedział pracownikowi umowę o pracę, wskazując, że naruszył on swój podstawowy obowiązek przez ujawnienie tajemnicy, co naraziło firmę na straty. Pracownik złożył odwołanie do sądu pracy, które zostało oddalone.

Jeżeli pracodawca zamierza egzekwować od pracownika obowiązek przestrzegania określonych tajemnic, powinien wcześniej zaznajomić go z zakresem informacji mających poufny charakter.

Wiedza ta powinna dotrzeć do pracownika na początku zatrudnienia, a konkretnie przed dopuszczeniem go do wykonywania zadań, przy wykonywaniu których będzie miał dostęp do poufnych danych.

Oświadczenie o zapoznaniu się z zakresem informacji objętych tajemnicą pracownik składa na piśmie. W jego aktach osobowych powinno znaleźć się pisemne potwierdzenie zapoznania się z zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w obowiązujących przepisach dla umówionego rodzaju pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Grzelak

Solicitor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »