| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Korzyści dla pracodawcy, który zdecydował się na outsourcing

Korzyści dla pracodawcy, który zdecydował się na outsourcing

Przekazanie przez pracodawcę do wykonania zewnętrznej firmie określonych obowiązków związanych z prowadzoną aktywnością gospodarczą (outsourcing) ma na celu przede wszystkim odciążyć przedsiębiorstwo, aby mogło ono w pełni skoncentrować się na podstawowych celach swojej działalności.

Podmioty zajmujące się outsourcingiem z zakresu kadr i płac realizują takie zadania, jak m.in.:

  • dostarczanie w ustalonych terminach wymaganych dokumentów kadrowych, np. umów o pracę, świadectw pracy, zaświadczeń o zarobkach itp.,
  • tworzenie regulaminów, zarządzeń, procedur, instrukcji,
  • występowanie (na podstawie odrębnych upoważnień/pełnomocnictw) w imieniu klienta przed urzędami administracji publicznej oraz ich reprezentowanie przed organami kontrolnymi (ZUS, PIP, US),
  • przeszkalanie pracowników w zakresie bhp,
  • sporządzanie sprawozdań przewidzianych w przepisach o statystyce publicznej (do GUS),
  • sporządzanie list płac, kartotek wynagrodzeń, raportów ZUS RMUA,
  • przygotowywanie i przesyłanie do odpowiednich instytucji deklaracji i informacji.

Odpowiedzialność firmy outsourcingowej

Zlecenie wyspecjalizowanemu podmiotowi pewnej części działalności, mimo że zwykle jest dużym odciążeniem dla przedsiębiorcy, nie zwalnia go z odpowiedzialności związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i zatrudnianiem pracowników.

W praktyce często pojawia się mylne przeświadczenie, że przedsiębiorca nie odpowiada za obszary obsługiwane przez firmę outsourcingową. Powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych czy spraw kadrowo-płacowych zewnętrznemu podmiotowi (np. biuru rachunkowemu) nie zwalnia płatnika (np. pracodawcy) z odpowiedzialności za zobowiązania podatkowo-składkowe. Za powstałe błędy odpowiedzialność ponosi płatnik, który odpowiada całym swoim majątkiem za należności wynikające ze zobowiązań podatkowych (art. 26 Ordynacji podatkowej). Dotyczy to także należności z tytułu składek, za których nieprzekazanie, bez względu na okoliczności, pracodawca ponosi odpowiedzialność wobec ZUS (art. 4 pkt 2 lit. a w zw.  z art. 24 ustawy systemowej). Analogicznie jest w kwestiach związanych ze stosunkiem pracy. Pracownik swoje roszczenia kieruje do pracodawcy, a nie do firmy outsourcingowej.

W razie kontroli organów skarbowych, ZUS czy PIP za ewentualne wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym czy błędy związane z rozliczeniami podatkowo-składkowymi odpowiada pracodawca.

Firma outsourcingowa ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą oraz odpowiedzialność wynikającą z Kodeksu karnego skarbowego (np. w razie nierzetelnego lub wadliwego prowadzenia ksiąg, nieodzwierciedlającego stanu faktycznego).

Odpowiada ona za szkodę wyrządzoną klientowi, np. pracodawcy, jeśli wystąpią łącznie wszystkie przesłanki odpowiedzialności, czyli:

  • szkoda,
  • zaniechanie lub zawinione działanie usługodawcy oraz
  • związek przyczynowy między szkodą a zaniechaniem lub zawinionym działaniem  (art. 361, art. 415, art. 471 Kodeksu cywilnego).

Pracodawca może domagać się odszkodowania od firmy outsourcingowej na drodze postępowania cywilnego. Z tego względu podmioty działające w branży outsourcingu mają wykupione polisy OC, z których są realizowane ewentualne roszczenia usługobiorców.

Podstawa prawna:

  • art. 26 Ordynacji podatkowej,
  • art. 361, art. 415, art. 471 Kodeksu cywilnego,
  • art. 61 Kodeksu karnego skarbowego,
  • art. 4 pkt 2 lit. a, art. 24 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).

 

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »