| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Ułatwienia w zakresie stosowania prawa pracy

Ułatwienia w zakresie stosowania prawa pracy

Pracodawca może żądać badania stanu trzeźwości pracownika. Badanie przeprowadza upoważniony organ powołany do ochrony porządku publicznego, np. policja.

Procedura przyjmowania do pracy opiera się na przepisach prawa pracy, które dokładnie określają, jakich informacji może domagać się osoba rekrutująca. Jeżeli jednak odrębne uregulowania ustawowe wymagają dla zatrudnienia na określonym stanowisku niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych czy ustalenia uprawnienia kandydata do zajmowania określonej funkcji, potencjalny pracodawca może zażądać od kandydata do pracy przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego.

Wspomniany wyżej art. 220 k.p.a. dotyczy organu administracji publicznej. Stronami procedury rekrutacyjnej są pracodawca i kandydat do pracy, a zatem nie mogą mieć tutaj zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Oznacza to, że kandydat do pracy powinien przedstawić potencjalnemu pracodawcy, który nie jest organem administracji publicznej, zaświadczenie o niekaralności.

Przykład

Marcin W. stara się o pracę w spółce „Dariusz Zach i Jan Lis – usługi transportowe sp. z o.o.” w charakterze kierowcy zawodowego. Przepisy wymagają, aby nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub środowisku. Z tego powodu powinien dostarczyć przyszłemu pracodawcy zaświadczenie o niekaralności. Zaświadczenie to nie może być zastąpione oświadczeniem, ponieważ procedura zatrudniania nowego pracownika jest regulowana przepisami prawa pracy, a więc nie jest procedurą administracyjną na linii urząd–obywatel.

Badanie trzeźwości

Ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zmieniła również przepisy ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (DzU z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.). Po nowelizacji art. 17 ustawy możliwe jest badanie stanu trzeźwości pracownika na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej, a także na żądanie samego pracownika, wobec którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Badanie przeprowadza upoważniony organ powołany do ochrony porządku publicznego. Zabiegu pobrania krwi dokonuje fachowy pracownik służby zdrowia.

Dzięki tym regulacjom pracodawcy mogą skutecznie egzekwować od pracowników wymóg zachowania trzeźwości w pracy. Po przeprowadzeniu badań pracodawca ma pewność, że pracownik spożywał alkohol. W takiej sytuacji może podjąć decyzję o wypowiedzeniu umowy o pracę albo nawet o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia.

Przykład

Janusz P. udał się do pracy po całonocnej imprezie imieninowej. Jego przełożony wyczuł od niego woń alkoholu i wezwał policję, aby zbadała stan trzeźwości pracownika. Badanie wykazało, że Janusz P. jest nietrzeźwy. Przełożony nie dopuścił pracownika do pracy i wymierzył mu karę dyscyplinarną.

Podstawa prawna:

  • art. 1 ustawy z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378),
  • art. 1, 5 ustawy z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 106, poz. 622).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Służewska – Woźnicka

adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »