| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Zaświadczenia wydawane byłemu pracownikowi

Zaświadczenia wydawane byłemu pracownikowi

Pracownik może żądać odszkodowania z tytułu szkody, jaką poniósł w związku z niewydaniem przez pracodawcę zaświadczenia. Takie roszczenie jest jednak dopuszczalne jedynie wtedy, gdy pracodawca ma obowiązek wydania tego rodzaju zaświadczenia.

Zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu

Jeżeli byli pracownicy zwracają się z prośbą o wystawienie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, powinni co do zasady wskazać we wniosku cel wydania tego zaświadczenia.

Przykład

Pracownik zwrócił się z wnioskiem do byłego pracodawcy o wystawienie zaświadczenia o zatrudnieniu oraz wysokości i składnikach wynagrodzenia w trakcie zatrudnienia. Były pracodawca odmówił wydania zaświadczenia, wskazując, że pracownik otrzymał świadectwo pracy i miał możliwość wystąpienia z wnioskiem o zamieszczenie w jego treści danych dotyczących osiąganego wynagrodzenia przed wystawieniem świadectwa pracy.

Wydanie takiego zaświadczenia generalnie zależy od woli pracodawcy, jednak w miarę możliwości powinien on przychylić się do prośby pracownika.

Inaczej jest w przypadku wystawiania zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach na formularzu ZUS Rp-7.

Każdy pracodawca ma obowiązek wystawienia takiego zaświadczenia na wniosek pracownika lub ZUS (art. 125 ust. 1 pkt 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Powołany przepis nakłada na pracodawcę obowiązek współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia i wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości.

Sankcje za niewydanie zaświadczeń

Pracodawca powinien pamiętać, że w pewnych przypadkach odmowa wydania zaświadczenia lub zawarcie w nim nieprawidłowych danych może być potraktowane jako działanie na szkodę pracownika i wiązać się z odpowiedzialnością odszkodowawczą.

Przykład

Były pracownik zwrócił się z prośbą o wydanie zaświadczenia o pracy w szczególnych warunkach, wskazując na wykonywanie prac przy ręcznym układaniu na gorąco nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych. Pracodawca odmówił wydania zaświadczenia.

Z uwagi na braki w dokumentacji były pracownik nie otrzymał wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach. W takiej sytuacji będzie uzasadnione dochodzenie przez pracownika odszkodowania od byłego pracodawcy na drodze sądowej.

Podstawa prawna:

  • art. 125, 125a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.),
  • rozporządzenie MPiPS z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm.),
  • art. 39 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2012 r. poz. 361 ze zm.),
  • § 2, 3 rozporządzenia MPiPS z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU poz. 444),
  • rozporządzenie MPiPS z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach (DzU nr 8, poz. 43 ze zm.).

Orzecznictwo:

  • wyrok SN z 15 listopada 1967 r. (III PZP 41/67, OSNC 1968/5/91).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »