| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Sporządzanie i przechowywanie notatek służbowych

Sporządzanie i przechowywanie notatek służbowych

Pracodawca ma prawo sporządzać notatki służbowe dotyczące przebiegu zatrudnienia pracowników. Takie dokumenty powinny być przechowywane w części B akt osobowych tak długo jak istnieje przyczyna ich sporządzenia.

Prawo do tworzenia notatek służbowych na temat pracowników nie wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa. Kodeks pracy oraz jedno z rozporządzeń wykonawczych do niego przewidują jedynie obowiązek prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, nie precyzując jednak, co należy rozumieć przez pojęcie „dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy”.

Nie ulega wątpliwości, że dokumentację taką mogą stanowić właśnie różnego rodzaju notatki na temat pracowników. Możliwość taką dopuścił również Sąd Najwyższy.

Przedmiot notatek dotyczących pracowników

Dokumentacji notatkami podlegają przede wszystkim różnego rodzaju zachowania pracownika i zdarzenia związane ze stosunkiem zatrudnienia. Jak wskazuje się w literaturze prawa pracy, przedmiotem notatki powinny być tylko zdarzenia mające doniosłość ze względu na wykonywane w ramach stosunku pracy obowiązki, istotne z punktu widzenia przebiegu stosunku pracy pracownika.

WAŻNE!

Za bezprawne może być uznane przygotowywanie pisemnych materiałów wychodzących poza aspekty związane z przebiegiem zatrudnienia czy też zawierających nieprawdziwe informacje bądź obraźliwe sformułowania.

Notatki tworzone są z reguły do opisania jakiegoś faktu, który ma wpływ na wykonywaną pracę. Późniejsze powołanie się na nie bywa jednak skrajnie różne – takie notatki mogą być wykorzystane zarówno w celach pozytywnych, jak i negatywnych, tzn. mogą być użyte zarówno przy ocenie zasadności awansu pracownika, jak i jego ukarania. W praktyce częściej tworzy się notatki właśnie w tym drugim celu.

Przykład

Pracownica zatrudniona w zakładzie szwalniczym zabrała do domu bez zgody pracodawcy maszynę do szycia. Aby nikt tego nie zauważył, została w pracy po godzinach, nie informując o tym pracodawcy. Wychodząc spostrzegł ją jednak portier. Sporządził notatkę i przedłożył ją następnego dnia przełożonej pracownicy. Notatka posłużyła do nałożenia na pracownika kary upomnienia.

W jednym z orzeczeń Sąd Najwyższy stwierdził, że sporządzenie i złożenie do akt osobowych pracownika notatki o jego zachowaniu, będące wynikiem działania pracodawcy w celu wyjaśnienia przyczyn powstałego w grupie pracowniczej konfliktu, nie może być ocenione jako naruszenie dóbr osobistych pracownika ani też uznane za działanie bezprawne zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (wyrok SN z 4 czerwca 2002 r.).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »