| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Zastosowanie wobec pracownika kary porządkowej

Zastosowanie wobec pracownika kary porządkowej

Za nieprzestrzeganie ustalonego porządku pracy na pracownika może być nałożona kara porządkowa. Informację na ten temat pracodawca umieszcza w aktach osobowych pracownika. Wpis usuwa się z akt po roku nienagannej pracy.

Zastosowanie wobec pracownika kary porządkowej musi przebiegać z uwzględnieniem odpowiedniej procedury przewidzianej w Kodeksie pracy. Jej naruszenie uprawnia pracownika do żądania uchylenia kary.

Wybór kary porządkowej

Osobą wyłącznie uprawnioną do stosowania wobec pracowników kar porządkowych jest pracodawca. Pracodawca, mając na względzie strukturę organizacyjną zakładu, może upoważnić do stosowania kar porządkowych inne osoby, np. kierowników wydzielonych terenowych jednostek organizacyjnych zakładu. Kwestia ta powinna być uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych albo wynikać z indywidualnych upoważnień.

Do pracodawcy należy decyzja, czy określone zachowanie pracownika będzie ukarane, jak również, jakiego rodzaju karę wymierzyć pracownikowi. Swobodę pracodawcy ograniczają przepisy Kodeksu pracy, które wymieniają rodzaje dopuszczalnych kar. Są nimi upomnienie, nagana i kara pieniężna.

Karę upomnienia i nagany pracodawca może zastosować za każde naruszenie przez pracownika jego obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Kara pieniężna może być natomiast stosowana wyłącznie w przypadku naruszenia przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia, stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywania alkoholu w czasie pracy.

Pracodawca nie ma obowiązku gradacji kar porządkowych. Jeśli w ocenie pracodawcy przewinienie zasługuje na najwyższą z przewidzianych przepisami Kodeksu kar, może ona zostać wymierzona pracownikowi, mimo że dotychczas nie był karany żadną z kar porządkowych.

Termin na zastosowanie kary

Stosowanie przez pracodawcę kar porządkowych jest ograniczone dwoma terminami. Kara porządkowa nie może być bowiem zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i nie może być nałożona po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Upływ któregokolwiek z terminów odbiera pracodawcy możliwość ukarania pracownika.

Przykład

8 grudnia 2011 r. pracownik palił papierosy w szatni pracowniczej, czym naruszył przepisy przeciwpożarowe oraz obowiązujący w zakładzie zakaz palenia. Zdarzenie to zarejestrowała kamera zamontowana przy wejściu do szatni.

20 marca 2012 r. po drobnej kradzieży rzeczy pozostawionych w szatni pracodawca zlecił przejrzenie nagrań zarejestrowanych przez kamerę w okresie ostatnich 6 miesięcy. Przy tej okazji wyszło na jaw naruszenie, jakiego dopuścił się pracownik. Pracodawca nie może jednak nałożyć na pracownika kary porządkowej, ponieważ od zdarzenia minęło już więcej niż 3 miesiące.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Danuta Trochim

Księgowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »